Bu çalışmada Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından hazırlanan Faizsiz Finans Kanunu Taslağı üzerinde durulmuştur. Önce faizsiz sisteme yönelik tespitler yapılmış, İslam iktisadı ilkelerden hareketle bazı eleştiri, katkı ve önerilerde bulunulmuştur. İnsanlık tarihinde gelişme ve değişmeler zamanla gerçekleşmektedir. Hiçbir şey birden değişmemekte, farklı ve yeni bir oluşumun önce örneğinin gösterilmesi gerekmektedir. Örneğin, İslam iktisadından faizsiz uygulamalara Medine’de Hicri 10 (Miladi 631)’de başlanmıştır. Kur’an’da nazil olan son ayetler faiz (Bakara/276-281) ile selem/tedayün (Bakara/282) ayetleridir. Faizin alternatifi ve karşı yöntemi selem kabul edilmektedir. İktisadi kurumlar ve işletmelerle ilgili çözümler üretilmeden sadece faizsiz finans ile İslam İktisat sistemi kurulamaz. Faiz, iktisadi açıdan rizikoya katılmaz. Doğal İktisat ilminde kârın olduğu her iktisadi faaliyetin zarar boyutu da bulunur. İslam iktisadının temel ilkelerine göre ticari faaliyetlerde kâr rizikoya katlanmanın karşılığı olduğundan helal kazançtır. Faiz ise, rizikoya katlanmadan para ticaretinden elde edilen kazançtır ve haramdır. Faizsiz Finans Kanun Taslakta yer alan maddeler incelenmiş; İslam İktisadi ilkelerine göre değerlendirilmiş, eleştiri ve öneriler sunulmuştur.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|