Giriş Bireysel ihtiyaç ve yönelimlerin belirleyiciliğinde konumlanan algı biçimleri, zamana ve mekâna ait özellikleri de kapsar. Anlatıma dayalı türlerde, itibarî olayların gerçekleştiği yeri, zamansal göndergelerle ifade eden mekân, kahramanların varoluş durumlarına göre şekillenir/ algılanır. Sosyo-kültürel yapıya ait birlikteliklerin yanı sıra deneyimlerin de etkili olduğu mekân algısı, kişiden kişiye göre değişkenlik göstererek göreceli bir anlam kazanır. Kolektif algılar bütünü içerisinde adlandırılan fiziksel mekânlar, başkalarıyla birlikte yaşanılan yer(ler)e işaret eder ve daha çok toplumsal ilişkiler ağına göndermede bulunur. Kendilik yönelimlerinin bir ifadesi olan ‘algısal mekân’lar ise, fiziksel mekânların şimdi’deki ruh haline (olumlu-olumsuz) göre algılanmasıdır. Bireysel bilgilere refakat eden anılar ile gelecek planlamalarının şimdi ve buradalık’ında konumlanan insan, yaşadığı yeri kendine dönüştürme/ ait kılma arzusundadır. Kendileyerek yer edinmek ve bir kimlik oluşturmak şeklinde düşünebileceğimiz bu durum, mekâna tutunmayı sağlar. Ramazan Korkmaz mekânı, zamanın sonsuz akışında yitip gitmek istemeyen insanın tutunduğu ‘dışardaki içerdelik’ niteliğinde bir yer şeklinde tanımlarken “Kişi-yer ilişkisini sorunsal açıdan yansıtan, dönüştürülmüş, anılaştırılmış yerlerdir; yalnızca topografik bir yer değil, anlam üreten, anıları barındıran, kişinin iç dünyasını yansıtan bir değer” (Korkmaz 2015: 82) olarak niteler. Bir kimlik deneyimine göndermede bulunan bu tanımlama ile algısal mekânlar, ruhsal durum ile ilintilenirken varoluşun hissedildiği yeri ifade eder.
Entrance The perception forms placed in the determination of individual needs and directions also cover the characteristics of time and space. In narrative-based species, the place where reputable events occur, the place expressed by temporary messages, is shaped/perceived according to the state of existence of the heroes. The perception of the space in which associations belong to the socio-cultural structure, as well as experiences are effective, gains a relative meaning by showing variations from person to person. Collective perceptions, the physical spaces that are called within the whole, indicate the place(s) in which they live with others, and are more able to send social relationships to the network. The “algusal spaces” which are an expression of self-orientation are the perception of physical spaces according to the present spirit (positive-negative). The person who is now and in the future of the memories that accompany the individual information and his future plans is in the desire to transform the place in which he lives. This situation that we can think in the form of getting a place and creating an identity, makes it possible to hold the place. Ramadan is defined as a place in the nature of "external intrinsic" in which the person who does not want to go missing in the infinite flow of time is held, while "the place that reflects the relationship between person and place from a problematic point of view, is transformed, memorized; it is not just a topographic place, but a value that produces meaning, contains memories, reflects the inner world of the person" (Kormaz 2015: 82) With this identification in sending an identity experience, perceptive spaces represent the place where the existence is felt when associated with the mental state.
Alan : Eğitim Bilimleri; Güzel Sanatlar; İlahiyat; Sağlık Bilimleri; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|