Fiilî bir durum olarak tarih boyunca hep var olan tefsir ihtilaflarının zaman zaman kısıtlanma ya da olumsuz gösterilme çabalarına maruz kaldığı görülmektedir. Ebu’l-Abbas Taḳıyyuddîn İbn Teymiyye (ö. 728/1328) ve bu hususta onu takip edenlerce ortaya konulan bu girişimin görüşlerini ayet ve hadislerle, ayrıca sahâbeden nakledilen tefsir ihtilaflarının mahiyeti üzerinden temellendirmeye çalıştıkları müşahede edilmektedir. Oysa ihtilafın olumsuz resmedildiği bu delil ve gerekçeler ilmî konulardaki ihtilafları kapsamamaktadır. Çünkü ayet ve hadislerde ihtilaf olgusunun olumsuz olarak anılması ve yerilmesi, Müslümanların kendi aralarında tefrikaya ve bölünmeye yol açacak türden fikir ayrılığına düşmemelerinin vurgulanması amacına matuftur. Sahâbe arasındaki tefsir ihtilaflarının da basitleştirilerek her zaman tenevvü ihtilaflarına indirgenmesinin makul olmadığı ve bunlar arasında tezat ihtilafı diyebileceğimiz yaklaşım farkından kaynaklanan değerlendirmelerin de bulunduğu görülmektedir. Dahası, söz konusu yaklaşımın hem reel durumla hem de bilimsel özgürlükle bağdaşmadığı açıktır. Ayrıca bu durum, tefsir faaliyetini seleften (sahâbe, tâbiûndan ve etbâu’t-tâbiînden oluşan ilk üç nesil) aktarılan rivayetlere indirgeme anlamı taşımaktadır. Bu çalışmada Kur’an ayetlerinin yorumlanması esnasında ortaya çıkan ihtilafların kısıtlı hale getirilerek tefsirin rivayete dayanan bir faaliyete indirgenmesi anlamına gelecek bu yaklaşımın temelleri incelenecek ve bu hususta dayanılan delillerin ileri sürülen iddiaya mesnet teşkil edip etmediği tespit edilecektir.
As a real situation, it appears that the interpretation disputes that have always existed throughout history are occasionally exposed to efforts to be restricted or negative. Abdu’l-Abbas Taḳıyyuddîn Ibn Teymiyye 728138 And those who followed him in this regard, and those who followed him, and those who followed him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him, and those who follow him. However, the evidence and the reason for the disagreement of the negative image does not cover the disputes in the scientific subjects. For the negative mention and place of the facts of conflict in the verses and hadits matches the purpose of emphasizing that Muslims do not fall into a kind of disagreement that will lead to the diffusion and division between themselves. There is also an assessment resulting from the differences of approach that we can call the differences of the differences of the differences of the differences of the differences of the differences of the differences of the differences of the differences of the differences of the differences. Moreover, it is clear that this approach does not match both the real situation and the scientific freedom. This also means that it is the way to put it down to the righteousness of the tribe (the first three generations of the tribe and the third generation of the tribe). In this study, the contradictions arising during the interpretation of the Qur’an verses will be examined and the foundations of this approach that will mean the reduction of the interpretation to a activity based on the riviet will be examined and the evidence based on this will be determined whether the alleged claims are not represented.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|