Bu araştırma; repertuvarının çoğunluğu sözlü müziklerden oluşan Türk makam müziğinde şiirin, eserin bütününe mâna bakımından etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada öncelikle sözlü müziği meydana getiren elemanlar (form, makam, usûl, şiir) belirlenerek açıklanmıştır. Bu elemanlardan biri olan “şiir” üzerinde durularak, şiirin müziğe olan etkisi incelenmiştir. Öncelikle arûz şiirinin usûle yerleşiminden kaynaklanan kelimelerin bölünmeleri örneklerle açıklanmıştır. Bununla beraber kelimelerin konuşma sırasında aldığı vurguların kullanıldığı bazı eserler incelenmiş, bu incelemeler doğrultusunda kelimelerin anlamlarını vurgulamak için kullanılan besteleme teknikleri tespit edilmiştir. Geçmişte bestelenen sözlü eserlerde makamının eser üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Bununla beraber zaman içinde besteleme tekniklerinde değişimler gerçekleşmiş, bestecilerin şiirin mânasına da önem vererek eserlerindeki melodi, makam ve ritim unsurlarını oluşturdukları tespit edilmiştir.
This research aims to explore the influence of poetry in the Turkish authority music, which is composed of most oral music, on the whole of the work in terms of manna. In the study, the elements that form oral music (form, office, usul, poetry) were first explained. Standing on the "poetry" which is one of these elements, the impact of the poem on music has been studied. First of all, the words of the poem are divided into the words of the poem. However, some works used by the emphasis received by the words during the speech have been studied, and according to these reviews, the composition techniques used to emphasize the meanings of the words have been identified. In the past’s oral works, it appears that the authority has a significant influence on the work. Within time, however, changes in composition techniques have occurred, and the composers have found that they formed the melodies, the authority and the rhythm elements in their works by paying attention to the poem.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|