User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 8
 Downloands 3
Abdülbaki Nasır Dede’nin Makam Tariflerinin Türk Halk Müziği Eserleri Üzerinde Kullanılabilirliği
2022
Journal:  
Turkish Studies Social Sciences
Author:  
Abstract:

Bu çalışmada; Abdülbaki Nasır Dede’nin makam anlayışı, makam tarifleri ve halk müziğinde Dede’nin makam tarifleri ile türkülerin makam tanımlarının yapılabilirliği hususları üzerinde durulmuştur. Türk müziğinin içinde önemli bir yere sahip olan halk müziği külliyatının Uşşak, Hicaz, Kürdi, Segah, Hüzzam vs. belli başlı birkaç makamla veya Kerem, Garip, Tatyan, Müstezat gibi ayak kavramları ile anlatılması bu musiki kültürünü makam zenginliği yönünden açıdan yalın hale getirmektedir. Dolayısıyla geçmiş yüzyıllarda Türk müziği nazariyatının köklerini oluşturan kuramcılar ve kuramlarından esinlenerek Halk müziğinin makam açısından ifade edilmesi ve isimlendirilmesi gerekir. Bu sebepten bu çalışmaya, Abdülbaki Nasır Dede ve O’nun nazari anlayışından hareketle betimsel olarak yaklaşılmıştır. Konunun detaylıca açıklanabilmesi için Abdülbaki Nasır Dede’nin kendi tarifiyle açıkladığı Nühüft-i Kadim, Mahur-ı Kebir, Hûzi, Araban ve Muhayyer olmak üzere beş adet makam ve makamların karşılığı olarak beş adet Halk müziği eseri belirlenmiştir. Eserler üzerinde makamların belirleyici unsurlarından olan başlangıç perdeleri, seyirleri ve öncü perdeleri belirtilerek türkülerde makam kavramının gerekliliği, ayak kavramıyla halk müziğinin makam yönünün sınırlandırıldığının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Çalışmada; konunun yeterince irdelenmesi için betimsel analiz yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya dahil olan bilgiler ve verilerin toplanmasında; Abdülbaki Nasır Dede ile ilgili daha önceden yapılmış olan tezler, yayınlanmış kitaplar ve “Tedkik-ü Tahkik” eserlerinden yararlanılmıştır. Türkülerin notaları TRT nota arşivinden alınmıştır. Her türkünün bir makamı olduğu hususu ve Abdülbaki Nasır Dede’nin nazari anlayışı ile Halk müziğinin ifade dilinin zenginleştirilmesi çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Türküler üzerinde makamı oluşturan ögeler gösterilerek ayak kavramının aslında Halk müziği kuramını açıklamada yetersiz olduğu saptanmış, makam kavramının daha tanımlayıcı ve açıklayıcı olduğu sonucuna varılmıştır. 

Keywords:

Abdulbaki Nasir Dede's office prescriptions are available on Turkish folk music works
2022
Author:  
Abstract:

In this study; the understanding of the office of Nasir Dede in Abdülbaki, the office prescriptions and the office prescriptions of Dede in public music and the possibility of the office prescriptions of the Turkish people were focused on issues. The popular music culture, which has an important place in Turkish music, is described by Uşak, Hicaz, Kurdi, Segah, Hüzzam, etc. with a number of main authorities or with foot concepts such as Kerem, Garip, Tatyan, Müstezat, which makes this music culture light in terms of office wealth. Therefore, in the past centuries, Turkish music must be expressed and named from the authority point of view by the theorists and theories that make up the roots of Nazareth. This is the reason why this work has been approached by the movement of the Nazar Father and his Nazari understanding in Abdülbaki. In order to explain the matter in detail, the Five People's Music Works have been determined in return for five authorities and authorities, including Nühüft-i Kadim, Mahur-i Kebir, Hûzi, Araban and Muhayyer, which was explained by Abdülbaki Nasir Dede in his own description. The work is designed to reveal the necessity of the concept of office in the turks, indicating the starting wardrobes, tracks and front wardrobes, which are one of the determining elements of the authorities, the concept of foot and the concept of public music is limited to the direction of office. In the study, a scan model was used from the visual analysis methods for the subject to be sufficient. In the collection of information and data involved in the research; the previously made theses, published books, and the works of "Tedkik-ü Tahkik" have been used. The notes of the Turks were taken from the TRT notes archive. The fact that every tour has a authority and the Nazari understanding of Nasir Dede in Abdülbaki and the enrichment of the expression language of folk music reveals the importance of the work. Through the subjects that make up the authority on the Turks, the concept of foot is actually found to be insufficient in the interpretation of the theory of popular music, the concept of authority is more defining and explicit.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles






Turkish Studies Social Sciences

Field :   Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 677
Cite : 912
Turkish Studies Social Sciences