Ouml;ZET Bu ccedil;alışmada mucirc;sıkicirc; tarihine başlangıccedil; sayılabilecek kadar eski bir geccedil;mişe sahip olan kopuz, ccedil;eşitli bakımlardan ele alınıp incelenmiştir. Eski, yeni; yerli yabancı birccedil;ok kaynak gouml;zden geccedil;irilerek, kopuzun kelime anlamı, kaynağı, şekli, yapısal ve muuml;zikal ouml;zellikleri belirtilmiştir. Gezdiği coğrafyalarda onu kullanan toplulukların melodi yapılarına gouml;re uğradığı değişiklikler, Tuuml;rk toplulukları iccedil;indeki kullanım alanı araştırılmış, Ozanlık muuml;essesesi ile ilgisi, acirc;şıklık geleneği iccedil;indeki yeri uuml;zerinde durulmuştur. Dede Korkutrsquo;tan başlayarak, kopuzu işleyen şacirc;ir ve yazarların değerlendirmelerine yer verilerek, bir mucirc;sıkicirc; aleti olarak fonksiyonları ve Tuuml;rk mucirc;sıkicirc;sinin gelişimindeki roluuml;ne işaret edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kopuz, Tuuml;rk Duuml;nyası, Şaman, Baskı, Tuuml;rk Mucirc;sıkicirc;si nbsp; ABSTRACT In this study, ldquo;kopuzrdquo; the use of which dates back to the beginning of the history of music, has been studied in various respects. A number of Turkish and foreign sources have been examined and the meaning of the word ldquo;kopuzrdquo; and its origin, the shape and formal and musical qualities of the instrument have been studied. The changes it underwent in accordance with the melody structures of the communities which used it and its use by Turkish communities have been analysed, and the relationship between kopuz and poetastrical instutition has been emphasized. The evaluations of the poets and scholors who studied kopuz have been included. The functions of kopuz as an instrument have been indicated and its role in the development of Turkish music has been examined. Keywords:Kopuz, Turkish World, Şaman, Baksı, Turkish Music
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|