Sinema, on dokuzuncu yüzyılın sonu itibarıyla eğlence vasıtaları arasına katılarak gösterim kültüründeki konumunu günden güne sağlamlaştırdı. 1895’teki ilk gösterimin ardından çok yakın bir tarihte imparatorluk topraklarına da girdi. Sponek Birahanesi’ndeki halka açık ilk gösterimin ardından dalga dalga insanlar arasında duyuldu ve izleyici sayısı her geçen gün arttı. Filmleri izleyenlerin sayısı arttıkça izleme pratiklerinde de değişimler gerçekleşti. Bu değişimler doğal olarak birçok ahlaki tartışmayı da beraberinde getirdi. Bu çalışma, sinematografın Osmanlı kamuoyunda yarattığı etkiyi dönemin tartışmaları bağlamında ele alıyor. Yirminci yüzyılın hemen başında görece muhafazakar Osmanlı toplumunun aydın sınıfının, daha ziyade sinemanın yararları ve zararları ekseninde yürüttüğü bu tartışmalar sinemanın alımlama sürecini çeşitli boyutları ile anlama konusunda ipucu veriyor.
By the end of the nineteenth century, the cinema participated among the entertainment means and consolidated its position in the show culture from day to day. After his first exhibition in 1895, he entered the empire territory in a very close date. After the first public show in Sponek Birahanesi, the wave wave was heard among people and the number of viewers increased every day. As the number of people watching the films increased, the practice of watching also changed. These changes naturally brought many moral discussions. This study discusses the influence the filmmaker has created in the Ottoman public in the context of the debates of the time. At the very beginning of the twentieth century, these discussions, which the clear class of the relatively conservative Ottoman society, rather than the interests and harm of the cinema, conducted in the axis, indicate the understanding of the film’s acquisition process in various dimensions.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|