Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 58
 İndirme 27
Batılılaşma Dönemi Süsleme Programında Ashâb-ı Kehf Sembolizmine Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Cami
2021
Dergi:  
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi
Yazar:  
Özet:

Kare planlı Muğla Keyfoturağı Cami, kitabesine göre 1870 yılında inşa edilmiş, 2005 yılında da onarılmıştır. Caminin harim duvarlarındaki Ashâb-ı Kehf isimlerinden alınan Kehfoturağı adı zamanla Keyfoturağı’na dönüşmüştür. Caminin harim üst pencere aralarında yer alan duvar resimleri panolar şeklinde düzenlenmiştir. Bu panoların içinde Hz. Muhammed, torunları ve dört halife ile Ashâb-ı Kehf isimlerinin yazılı olduğu madalyonlar ve kartuşlar vardır. Madalyonlar Barok-Rokoko üslubunda perde, volüt, akant, C ve S kıvrımlı yapraklarla süslenmiştir. Panolardan dikdörtgen formlu ikisi içinde Hurma ağaçları, kare formlu iki panoda birer yelkenli gemi, bir panoda Hurma ve Selvi ağaçlarıyla birlikte cami tasviri yer almıştır. Yedi uyurlar olarak da bilinen, kelime anlamı “mağara arkadaşları” olan Ashâb-ı Kehf hem Hıristiyan hem de İslam dünyasında önemli bir yer edinmiştir. Anadolu kültüründe Ashâb-ı Kehf’in isimleri koruyucu tılsım olarak dini, sivil ve ticari yapılarda, el sanatlarında kullanılmıştır. Dualarda yer edinen isimlerin sıkıntı ve sorunlara çözüm, sağlık sorunlarına ise şifa olacağına inanılmıştır. Gemilerin ve denizcilerin koruyucusu sıfatıyla isimleri gemi formlu tılsımlar şeklinde korunma amaçlı gemilere de asılmıştır. Özellikle 18.yüzyılda Türk kültür hayatında çok sayıda sözlü ve yazınsal ürüne kaynaklık etmesi, bu eserlerde yeniden dönüştürülerek üretilmesiyle Ashâb-ı Kehf daha sık okunmuş, buna paralel olarak isimlerinin farklı malzemelerden eşyalar üzerine yazılması da gelenek haline gelmiştir. Batılılaşma döneminde (18.-19.yüzyıl) Ege bölgesinde inşa edilen camilerin tasvir programında Hz. Muhammed, torunları ve dört halifenin isminin yer aldığı yazılı madalyonların kullanımı yaygındır. Ashâb-ı Kehf’in isimlerine sahip yazılı madalyonlarda bu bölgede diğer bölgelere kıyasla daha fazladır. Denizli, Aydın ve Manisa başta olmak üzere Ege bölgesinde gelişen halk sanatında önemli bir yer edinen Ashâb-ı Kehf’in isimlerinin cami duvarlarında madalyonlar içinde yer alması bazen mührü Süleyman ile birlikte bazen de gemi istifi şeklinde yazılışı Batılılaşma döneminde isimlerin hem koruyucu tılsım olarak kullanımını hem de süsleme programının önemli unsurları haline geldiklerini göstermektedir. Muğla farklı yapı türlerinde bu isimlere süsleme programında en fazla yer veren yörelerden biridir. Çatak Bağyaka Köyü Cami’nde (1754) Ashâb-ı Kehf’in isimleri madalyonlar içinde yer almıştır. Önce dergâh olan sonradan cami olarak kullanılan Şahidi Cami (1870) harimindeki yedi ahşap desteğin, Kurşunlu Cami (onarım 1853) kubbesindeki sekiz sütunun mağara arkadaşlarını simgeledikleri kabul edilir. Ashâb-ı Kehf’in isimleri sivil mimaride Datça Mehmet Ali Ağa Konağı’nda (1791/1801) kartuşlar içerisinde, Milas’ta bir evin bahçe kapısının kitabesinde (1879-1880) yer almıştır. Mevleviliğin önemli merkezlerinden Muğla’da Mesnevi’de ruh ve nefis terbiyesine vurgu yapmak için örnek verilen Ashâb-ı Kehf kıssasının kahramanlarının hem isimlerine hem de sembolizmine yer verilmiştir. Keyfoturağı Cami’nde cami tasvirli panoda ve iki panodaki Hurma ve Selvi ağaçları Hayat ağacı ile özdeşleştirilen, yaşamın, ölümsüzlüğün, sonsuzluğun ve cennetin sembolleridir. Bu ağaçların Ashâb-ı Kehf’in isimleriyle süsleme programında yer alması sonsuz yaşam sembolizmini güçlendirmiştir. Muğla’daki sayılı duvar resimlerine sahip camilerden biri olan Keyfoturağı Cami’nde yanlış onarımların izlerini ortadan kaldırmak amacıyla bilinçli bir çalışma yapılmalıdır. Böylece Mevleviliğin ve Ashâb-ı Kehf’in Muğla için değeri gelecek nesillere doğru bir şekilde aktarılabilecektir.

Anahtar Kelimeler:

A example of the Ashab-i Kehf symbolism in the Westernization Period Decoration Program: Muğla Keyfoturağı Cami
2021
Yazar:  
Özet:

The square-planned Muğla Keyfoturağı Cami, according to his book, was built in 1870 and repaid in 2005. The name of the mosque, taken from the names of Ashâb-i Kehf on the harim walls of the mosque, has become Keyfoturağı with time. The wall paintings between the upper windows of the mosque are arranged in the form of panels. Within these panels. Muhammad, his grandchildren and the four Khalifa and the names of Ashab-i Kehf are written in medals and cartels. The medals in the Baroque-Rocco style are decorated with curtains, volumes, acants, C and S curved leaves. In the two square-shaped panels, the Hurma trees, the two square-shaped panels, the one boat, the one panels, the two square-shaped panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one panels, the one, the one, the one, the one, the one, the one, the one, the one, the one, the Ashab-i Kehf, also known as the Seven Sleepers, the word means "cave friends" has gained an important place in both Christian and Islamic world. In Anatolian culture, the names of Ashab-i Kehf were used as a protective thulls in religious, civil and commercial structures, in the crafts. It is believed that the names included in prayer will be the solution to trouble and problems, and the health problems will be healing. The names of ships and seafarers are also hanged on ships for protection purposes in the form of shipping shapes. Especially 18. In the century, the source of many oral and written products in the Turkish cultural life, with its re-production in these works, Ashâb-i Kehf was read more frequently, and in parallel with this, its names have become a tradition to be written on items from different materials. During the Westernization period (18-19th century) in the imaging program of the mosques built in the Ege region Hz. The use of written medals with the names of Muhammad, his grandchildren and the four caliphans is common. In the written medals with the names of Ashâb-i Kehf, this region is more compared to other regions. The name of Ashab-i Kehf, which has taken an important place in the popular art that develops in the Egean region, including Denizli, Aydin and Manisa, is located in the medals on the mosque walls, sometimes with Mahrü Suleyman and sometimes in the form of shipping withdrawal, indicates the use of the names as a protective flame and the important elements of the decoration program. Muğla is one of the places that gives the most place in the decoration program to these names in different types of structures. In the village of Çatak Bağyaka Cami (1754) the names of Ashâb-i Kehf were included in the medals. It is believed that the seven wooden supports in the Shahid Cami (1870), which was first the magazine, which was later used as the mosque, symbolized the cave friends of the eight columns in the Bulşunlu Cami (1853). The names of Ashâb-i Kehf were in the cartridges of Datça Mehmet Ali Ağa Konağı (1791/1801) in civil architecture, in the book of the garden door of a house in Milas (1879-1880). From the important centers of Mevleviliya in Muğla in Mesnevi, the example given to emphasize the spirit and the purity of the Ashâb-i Kehf section has been placed in both the names and symbolism of the heroes. The Hourma and Selvi trees in the two panodes are symbols of life, immortality, eternity and heaven, identified with the tree of life. The involvement of these trees in the decoration program with the names of Ashab-i Kehf has strengthened the symbolism of eternal life. One of the mosques with numerous wall paintings in Muğla, Keyfoturağı Cami, should be done a conscious study in order to eliminate the traces of wrong repairs. Thus the value of Mevleviliya and Ashâb-i Kehf for Muğla will be transmitted to the future generations in a proper way.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi

Alan :   Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 698
Atıf : 4.132
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi