User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 110
 Downloands 32
Salgın Hastalıkların Âşık Tarzı Türk Şı̇ı̇rı̇ne Yansıması: Yenı̇ Tı̇p Koronavı̇rüs (Covıd-19) Örneğı̇
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Salgın hastalıkların başta ekonomi olmak üzere toplum hayatını genellikle sosyal, siyasal, kültürel, eğitim vb. alanlarda olumsuz olarak daha fazla etkilediği görülmektedir. Dönemin şartlarına göre devlet yöneticileri de bu tür salgın hastalıkları önlemek amacıyla çeşitli tedbirler almışlardır. İlk olarak Aralık 2019'da Çin Halk Cumhuriyeti'nin Wuhan şehrinde ortaya çıkan ve buradan tüm dünyayı tehdit eder bir konuma gelen yeni tip koronavirüs (COVID-19), hızlı bir biçimde yayılmaktadır. Bu durumun bir sonucu olarak Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) 11 Mart 2020 tarihinde bu hastalığı pandemi (küresel salgın) ilan etmiştir. Dünyanın hemen hemen bütün ülkelerinde görülen bu virüse karşı uluslararası ortak çalışmalar yapılmakta ve birtakım tedbirler alınmaktadır. Bu türden küresel salgınların yayılımının önlenmesinde ülkelerin tek başlarına alacakları tedbirlerin yeterli olamayacağı, küresel bir bütünlük içerisinde hareket edilmesi gerektiği yetkililer tarafından dile getirilmektedir. Bununla birlikte toplumların kendi iç dinamiklerinin harekete geçirilmesi de -sosyal, siyasal, dinî, kültürel vb.- bu küresel salgının önlenmesi/kontrol altına alınması noktasında etkili olabileceği aşikârdır. Bölgesel, yerel ya da küresel olarak ortaya çıkabilen değişkenler hastalıkların yayılmasında ya da önlenmesinde önemli ölçüde rol almaktadır. Halkın acılarını, problemlerini, sevinçlerini, sevgilerini, korkularını, coşkularını her devirde dile getirmeyi görev addeden ve bir anlamda onların sözcüleri konumunda olan âşıklar, ortaya çıkan bu yeni virüse karşı kayıtsız kalmamış mevcut durumu ve bu durumun ortaya koyduğu şartları şiirlerinde dile getirmişlerdir. Bu çalışmamızda âşıkların sosyal medya hesaplarında ve çeşitli platformlarda yayınlamış oldukları şiirlerinde virüsün ortaya çıkışıyla birlikte bu durumun toplum tarafından nasıl algılandığını ele alış biçimlerine ve bu konudaki görüşlerini ifade ediş şekillerine değinilmiştir. Böylelikle âşıkların toplumu hangi yönde manipüle ettikleri ve bu konuda nasıl bir sosyal sorumluluk üstlendikleri kendi ifadelerinden yola çıkılarak anlaşılmaya çalışılmıştır. Âşıkların küresel salgın sürecinde şiirlerinde genel olarak sokağa çıkma yasağı, koronavirüs fırsatçıları, manevi değerlere karşı çıkma, virüsün ekonomik ve sosyal hayata etkisi, kutsal mekânların boş kal- ması, sosyal medya paylaşımları, temizlik kurallarına uyma, eğitim öğretime ara verilmesi, sağlık çalışanlarına övgü, evde kalma çağrısı, virüsün çıkış kaynağına sitem, Doğu Türkistan'a yapılan zulüm, dünya liderlerine tepki gibi pek çok konuda şiirler söylediği ve böylelikle halkın duygularına tercüman oldukları ifade edilebilir. Ayrıca bu küresel salgın karşısında geleneğin sürekliliğinin devam ettirilebilmesi için tüm paydaşların üzerine düşen görevi yerine getirdiği tespit edilmiştir. Özellikle sosyal medya araçlarından istifade edilerek geleneğe ait pek çok unsurun -âşık faslı, âşık atışması, hikâye ve masal anlatma vb.- izleyici/dinleyicilerle buluşturulması geleneğin canlı bir biçimde sürdürüldüğünün en önemli göstergesi olarak değerlendirilebilir. Önceki yüzyıllarda görülen salgın hastalıklar karşısında âşıkların halk tababetinden yararlanılması konusundaki görüşlerine karşın günümüz âşıklarının modern tıptan yana tavır koymaları oldukça dikkat çekicidir ve bunu bir zihniyet değişik- liği olarak değerlendirmek gerekir.

Keywords:

This is the most important thing in the world, and the most important thing in the world is that there are many different types of foods that can be found in the world, and there are many different types of foods that can be found in the world.
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Infectious diseases mainly the economy of the social life often social, political, cultural, educational, etc. It is more likely to have a negative impact on areas. According to the conditions of the period, the governments have also taken various measures to prevent such epidemic diseases. The new type of coronavirus (COVID-19), which first emerged in December 2019 in the city of Wuhan of the People's Republic of China and from here to a position that threatens the whole world, is rapidly spreading. As a result of this situation, the World Health Organization (WHO) declared this disease a pandemic (global epidemic) on 11 March 2020. International collaborations are being conducted against this virus, which is seen in almost all countries of the world, and a number of measures are being taken. For the prevention of the spread of this kind of global epidemic, the authorities say that the measures taken by the countries alone are not sufficient, and that it should be acted in a global integrity. However, it is clear that the movement of the communities of their own inner dynamics – social, political, religious, cultural, etc. – can also be effective in the prevention/controlling of this global epidemic. Variants that may occur in regional, local or global areas play a significant role in the spread or prevention of diseases. The lovers who have the duty to express people’s suffering, problems, joy, love, fears, enthusiasm in every turn, and in a sense are in their speakers’ position, have not remained indifferent to this new virus that emerged; they have expressed their poems the present situation and the conditions that this situation reveals. In this study, in the poems that lovers have published on social media accounts and on various platforms, with the appearance of the virus, we have pointed to the ways of dealing with how this situation is perceived by society and how they express their views on this subject. Thus, it has been tried to understand in what direction lovers manipulate society and how they take social responsibility on this. In their poems in the global epidemic process, it can be expressed that lovers are saying poems on many topics, such as the ban on the street, coronavirus opportunists, opposition to spiritual values, the influence of the virus on the economic and social life, the emptiness of holy places, social media sharing, compliance with the rules of cleaning, the interruption of education teaching, praise to health workers, calling to stay at home, sitem to the source of the virus output, the persecution against Eastern Turkistan, the reaction to world leaders and thus translating to the feelings of the people. It has also been found that this global epidemic has fulfilled the duty of all stakeholders to continue the continuity of the tradition. Specifically by using social media tools, the encounter of many elements of the tradition – loving phases, loving shootings, stories and fairy tales, etc. – with the viewers/auditors can be considered the most important indicator of the tradition’s live continuation. Despite the opinions of lovers on how to take advantage of public medicine in the face of epidemic diseases seen in the previous centuries, it is quite noticeable that today’s lovers hold themselves toward modern medicine and it is necessary to consider it a mental change.

Keywords:

0
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








Milli Folklor

Field :   Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.690
Cite : 8.957
Milli Folklor