İslam inancının temelini oluşturan konulardan birisi de Allah’ın sıfatlarıdır. Zira Allah’a iman etmek, Allah’ın varlığı ve birliğiyle birlikte zâtı için zorunlu olan kemal sıfatları bilmeyi, mümtenî olan noksan sıfatlardan da O’nu tenzih etmeyi gerekli kılmaktadır. Selbî (zâtî) sıfatlar Allah ile insanın aynı zeminde buluşmasını imkânsız kılma özelliğine sahipken; irâde, basar gibi sıfatlar ise farklı biçimlerde olsa da Yüce Allah ile insanın aynı adla isimlendirilmesini mümkün kılmaktadır. Bu noktadan hareketle insanlar, Allah’ı isimlendirmede yanlış anlaşılmalara meydan vermemek için referans kaynağı olarak çoğunlukla Kur’an ve hadisleri tercih etmişlerdir. Özellikle Kur’an’da kavram bazında yer almamakla birlikte fiil formatında bulunan kelimelerden türetilerek elde edilen isim ve sıfatların Allah Teâlâ’ya verilmesi noktasında İslam âlimleri arasında farklı anlayışlar ortaya çıkmıştır. İnsanı hem Allah hem de toplum nazarında değerli kılan “hayâ” kavramının Allah için kullanılıp kullanılmayacağı noktasında farklı fikirler dillendirilmiştir. Bu tartışmaların temel nedeni mümkün varlık olan insanın kendisi gibi yaratılmış olan dil ve kelimelerle zorunlu varlık olan Yüce Allah hakkında konuşması ve O’nu tanımlamaya çalışması olarak ifade edilebilir. Bu itibarla makalede “hayâ” kavramının Allah Teâlâ’ya sıfat olup olamayacağı Mâtürîdî, Zemahşerî, İbn Hazm ve Fahreddîn Râzî’nin görüşlerinden hareketle ortaya konmaya çalışılacaktır.
One of the themes of the Islamic religion is the righteousness of God. Believing in Allah, it makes it necessary to know the chemal qualities that are necessary for the existence of Allah and the unity of Zât, and to rejoice Him from the nonsense qualities that are faithful. Those who are in the midst of God, and who are in the midst of God, and who are in the midst of God, and who are in the midst of God, and who are in the midst of God, and who are in the midst of God, and who are in the midst of God. From this point of action, people have preferred the Qur’an and the hadiths as a reference source to avoid challenging misunderstandings in naming God. Therefore, the name of the Qur’an is not the name of the Qur’an, but the name of the Qur’an is the name of the Qur’an, and the name of the Qur’an is the name of the Qur’an, and the name of the Qur’an is the name of the Qur’an. There are many different concepts that make the human being valuable in both God and the community, and the concept of "hayâ" will be used for God or not. The main reason for these discussions can be expressed as the fact that the human being, the possible being, has spoken about the Supreme God, which is mandatory by the languages and words that has been created like himself, and is trying to define Him. In this article, the concept of "hayâ" will be revealed by the movement of the Mâtürîdî, Zemahşerî, Ibn Hazm and Fahreddîn Râzî, which is not to be defined by Allah.
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|