İnsanlar geçmişten günümüze farklı toplumlar ve bireylerle çeşitli nedenlerle temasta bulunmuşlardır. Bu tür temaslar özellikle, küreselleşmeyle birlikte büyük artış göstermiştir. İletişim, ulaşım ve ekonomi alanındaki hızlı gelişim ve değişimler, farklı toplumlar ve kültürler arasındaki etkileşimi artırmıştır. Bireyler kendi ülkesinden farklı bir ülkeye ekonomik ve eğitim amaçlı göç etmektedir. Ayrıca AB’nin son yıllarda “öğrenci değişim programları” kapsamında gerçekleştirdiği uygulamalar, ülkeler arası öğrenci değişimini önemli ölçüde artırmıştır. Yaşanan bu gelişmelere paralel olarak her yıl, giderek artan sayıda uluslararası öğrenci ülkemizdeki üniversitelere kaydolmaktadır. Uluslararası öğrenciler, özellikle de kendi bölgelerinden farklı bir kültüre aniden adapte olurlarsa, büyük psikolojik ve sosyokültürel değişimler yaşamakta ve çalışma baskısı, sosyal uyum ve yeni çevreye yabancı olma gibi çeşitli zorluklarla karşılaşabilmektedir. Yabancı öğrencilerin kültürleşme tutumlarının bilinmesi bu zorlukların aşılmasında önemli referans olacaktır. Ancak kültürleşme tutumlarına ilişkin yapılmış yeterli çalışma bulunmamaktadır. İşte bu çalışmada Barry 2001 tarafından geliştirilen Doğu Asya Kültürleşme Ölçeği EAAM kullanılarak, Selçuk, Necmettin Erbakan ve Konya Teknik Üniversitelerinde eğitim gören yabancı öğrencilerin kültürleşme tutumları mercek altına alınmıştır. Saha araştırması yönteminin esas alındığı çalışmada veriler; 232 katılımcıdan yüz yüze anket tekniğiyle toplanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların en çok tercih ettiği kültürleşme stratejisinin bütünleşme olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, Asimilasyon, Bütünleşme ile pozitif yönde anlamlı ilişkilidir. Marjinalleşme ile Bütünleşme arasında negatif anlamlı korelasyon dikkat çekmektedir. Müslümanlar Bütünleşme, Hıristiyanlar ise Marjinalleşme stratejisine verdikleri önem bakımından daha yüksek ortalamalara sahiptirler. Türkiye’yi daha önce ziyaret edenlerin Asimilasyon, Ayrışma ve Bütünleşme yönelimli kültürleşme strateji değerleri, ziyaret etmeyenlere nazaran daha yüksektir. Bir başka anlatımla öğrenci olmadan önce Türkiye’yi ziyaret eden yabancı uyruklu üniversite öğrencileri, bir taraftan kendi kültürlerini devam ettirmeyip, ev sahibi toplumun kültürünü benimserken; aynı zamanda hem orijinal kültürlerini sürdürme hem de ev sahibi toplumla etkileşimde bulunma çabası taşımaktadırlar. Ayrıca Türkiye dışında farklı bir ülkeyi ziyaret edenlerin, etmeyenlere göre, kendi kültürünü devam ettirmeyip, gittiği ülkenin kültürünü benimsemekte ya da kendi özgün kültürlerini sürdürüp, yabancı ülke toplumuyla etkileşime girmeyi çok fazla istememektedir.
People have been in contact with different societies and individuals for various reasons from the past to the present day. This type of contact has shown a great increase, especially with globalization. The rapid development and changes in the fields of communication, transport and economy have enhanced the interaction between different societies and cultures. Individuals migrate to a different country for economic and educational purposes. In addition, the practices that the EU has implemented in the framework of "student exchange programs" in recent years have significantly increased the student exchange between countries. Parallel to these developments, every year, an increasing number of international students are enrolling in universities in our country. If international students suddenly adapt to a different culture, especially from their own regions, they are experiencing major psychological and socio-cultural changes and may face various challenges such as working pressure, social harmony and being alien to the new environment. The knowledge of foreign students’ culturalization attitudes will be an important reference in overcoming these challenges. However, there is not enough work done about the cultural attitudes. In this study, using the Eastern Asian Culture Scale EAAM developed by Barry in 2001, the cultural attitudes of foreign students studying in the Selçuk, Necmettin Erbakan and Konya Technical Universities were understood. The study, based on the field research method, collected data from 232 participants by face-to-face survey technique. The research has found that integration is the most preferred culture strategy for participants. In addition, assimilation is a meaningful relationship with integration in a positive direction. There is a negative correlation between marginalization and integration. Muslims have a higher average in terms of the importance they give to the integration strategy, while Christians have a higher average in terms of the importance they give to the marginalisation strategy. Those who have previously visited Turkey’s Assimulation, Separation and Integration-oriented culturalization strategic values are higher than those who do not visit. In other words, foreign national university students visiting Turkey before becoming a student, on the one hand, do not continue their own cultures, while adopting the culture of the host society; at the same time, they are striving to maintain their original cultures and interact with the host society. In addition, those who visit a different country outside of Turkey, according to those who do not, do not continue their own culture, accept the culture of the country they go or maintain their own original culture, and do not want to interact with the foreign country society.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|