Bu çalışmada, Lakoff ve Johnson’ın 1980 yılında yayımlanan Metaphors We Live by adlı eseriyle ilk kez literatürde ifadesini bulan Kavramsal Metafor Kuramı’nın kaynak alan, hedef alan, metaforik dilsel ifade, haritalama, yapısal metafor, ontolojik metafor, yönelim metaforları, motivasyon, bedensel gerçekçilik, algıya dayalı yapısal benzerlik, deneyimde korelasyon, ana sahne gibi temel kavramları açıklanmakta, belagat geleneğinde metaforun mukabili olan istiare hakkında söylenenlerle çağdaş metafor kuramının ilkeleri mukayese edilmektedir. Ahmed Hamdi Şirvanî (Orak 2013), Ahmed Cevdet Paşa (1323), Recaizade Mahmud Ekrem (1299), Tahir Olgun (1936), Walter Andrews (1976), Yekta Saraç (2015) kaleme aldıkları belagat kitaplarında ve Doğan Aksan (1978) anlambilimle ilgili kitabında metaforu a) dille ilgili bir mesele olduğu, b) retorik bir araç olduğu, c) benzerliğe dayandığı konusunda genel bir uzlaşı hâlindedirler. Halbuki Kavramsal Metafor Kuramı’na göre metafor; a) düşünceyle ilgili bir meseledir, b) bilişsel bir süreçtir ve c) benzerlik dışında başka motivasyonlara sahip olabilir şeklinde açıklanmaktadır. Makalede bu üç konu belagat kitapları ve Kavramsal Metafor Kuramı literatürü açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
In this study, Lakoff and Johnson's 1980's work Metaphors We Live by first found their expression in literature, the Conceptual Metafor Theory's source field, target field, metaforic linguistic expression, maping, structural metafor, ontological metafor, direction metafors, motivation, physical realism, perception-based structural similarity, correlation in experience, main scene, the principles of contemporary metafor theory are compared to what is said about the interaction that is compatible with the metafor in the belagat tradition. Ahmed Hamdi Shirvanî (Orak 2013), Ahmed Cevdet Pasha (1323), Recaizade Mahmud Ekrem (1299), Tahir Olgun (1936), Walter Andrews (1976), Yekta Saraç (2015) in their book of belagat and the book on the meaning of Doğan Aksan (1978) are under a general agreement that the metafor a) is a matter of language, b) is a retorical tool, c) is based on similarity. According to the Conceptual Metafor Theory, the metafor is explained in the form of a) a matter of thought, b) a cognitive process, and c) other motivations other than similarity. In the article, these three topics are comparable in terms of the book of the explanation and the theory of the conceptual metafor literature.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|