Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 71
 İndirme 13
Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Kurmaca Metinlerin “odaklayım” ve “anlatıcı” Açısından İncelenmesi
2020
Dergi:  
Turkish Studies Educational Sciences
Yazar:  
Özet:

Kurmaca metinlerin yapılandırılmasında yazarın tercih ettiği bakış açısı okurun metni kavrama biçimine yön verir. Nitel ve betimsel bir desenle yapılandırılan bu çalışmada ortaokul Türkçe ders kitaplarında yer alan 30 kurmaca metin odaklayım ve anlatıcı açısından incelenmiştir. Elde edilen verilere göre incelenen kurmaca metinlerde anlatıcılar, sıklıkla dışta konumlanmakta ve olayları dışarıdan gözlemlemektedirler. Genel anlamda öznel ve nesnel odaklayım biçimlerinin birlikte kullanıldığı ve herhangi bir metinde çoklu odaklayıma yer verilmediği görülmüştür. Nesnel odaklayım biçimi (n:30) tüm metinlerde tercih edilirken öznel odaklayım (n:16) daha az dağılm düzeyine sahiptir. Üç farklı odaklayım biçiminin (iç, dış ve ikili odaklayım) (n:3) birlikte kullanıldığı metinlerin sıklık düzeyinin düşük olduğu söylenebilir. İncelenen kurmaca metinlerde anlatıcının çoğunlukla dışta konumlandığı ve yetişkin sesinin kurguya egemen olduğu belirlenmiştir. Bu da karakterlerin içsel dünyalarıyla değil de dıştaki bir ses aracılığıyla tanınmalarına neden olmaktadır. Genel anlamda metinlerde yetişkin sesinin ağır basması yetişkin anlatıcıyı kurgusal dünyada imtiyazlı bir konuma yerleştirmektedir. Özellikle elöyküsel anlatıcı türü, anlatıcı sesinin yetişkin olması, anlatıcının dışta konumlanması bunun temel göstergeleridir. Bu açıdan incelenen kurmaca metinlerdeki anlatıcı ile çocuk okur/öğrenci arasında bir mesafe oluşturulduğu söylenebilir. Genel bir değerlendirmeyle ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki kurgusal metinlerde yetişkin görme biçiminin egemen olduğu, çocuk bakış açısının yeterli düzeyde yakalanmadığı, çocuk okurla anlatıcı arasında otoriteye dayalı bir uzaklık yaratıldığı söylenebilir. Bu çalışmanın dışında çocuklara seslenen çeşitli yapıtlar ya da metinler odaklayım, bakış açısı ve anlatıcı açısından incelenebilir.

Anahtar Kelimeler:

High School Turkish Teaching Books Review Of The Kurmaca Text In Terms Of "odaklay" and "talk"
2020
Yazar:  
Özet:

In the form of the text, the author’s preferred viewpoint gives the text to the form of understanding. This study, structured with a quality and imaginary pattern, has been studied from the point of view of the focus and narrative of 30 curriculum texts in the secondary school Turkish curriculum books. According to the data obtained, the narratives in the fictional texts studied, often locate outside and observe events from outside. In general, it has been seen that objective and objective focus forms are used together and that no multiple focus is placed in any text. The subjective focus format (n:30) is preferred in all texts while the subjective focus (n:16) has a lower level of dispersion. It can be said that the frequency level of the texts used together with three different forms of focus (internal, external and binary focus) (n:3) is low. In the reviewed narrative texts it is determined that the narrative is mostly located outside and that the adult voice dominates the narrative. This also causes characters to be recognized not through their inner worlds, but through an external sound. In general, the heavy printing of adult voice in texts puts the adult narrative in a favourable position in the fictional world. Specifically, the narrative type, the adult voice of the narrative, the positioning of the narrative outside are the main indicators of it. It can be said that a distance between the narrative and the child read/student is created. With a general assessment, it can be said that the form of adult vision is dominant in the fictional texts in high school Turkish lesson books, that the child’s point of view is not captured at a sufficient level, that a distance between the child’s reader and the narrative is created based on authority. Apart from this study, the various works or texts referred to children can be studied from a focus, perspective and narrative point of view.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Turkish Studies Educational Sciences

Alan :   Eğitim Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 752
Atıf : 1.088
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini