Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 4
 Görüntüleme 31
 İndirme 4
İslam Eserlerinde Kullanılan Altıgen Tabanlı Geometrik Desenlerin Çözümlenmesine Yönelik Yeni Bir Yaklaşım
2021
Dergi:  
Mîzânü’l-Hak: İslami İlimler Dergisi
Yazar:  
Özet:

Geometrik süslemeler tarihin hemen her döneminde kullanılmıştır. İslam eserlerinde Emevi, Abbasi, Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu dönemlerinde geliştirilmiş, coğrafi bölge ve kullanılan malzemenin türüne bağlı olarak bu alanda farklı biçimlerde ortaya çıkmıştır. İran bölgesinde özellikle tuğla malzemeyle uygulanan kompozisyon biçimleri, Anadolu'ya taşındığında daha çok taş malzemeyle uygulanmıştır. Taşın yanında ahşap ve çinide de geometrik motifler önemli örneklerle zenginleşerek devam ettirilmiştir. Bezemenin her alanında hemen her malzemeyle uygulanmış olan geometrik kompozisyonlar bitkisel, yazı ve figürlü kompozisyonlar ile birlikte, Selçuklu, beylikler ve Osmanlı devirleri boyunca varlığını kesintisiz olarak sürdürmüştür. İslam eserlerinde kullanılan geometrik desenler kare, beşgen, altıgen, yedigen, sekizgen, dokuzgen, ongen, on altıgen, yirmi dörtgen, daire gibi birbirinden farklı geometrik şekillerden oluşur. Konumuzla ilgili yapılmış herhangi bir envanter çalışması olmadığı için bazı kaynak kitaplardan ve internet sayfalarından elde edilen verilerden hareketle Fas, Hindistan, İran, İspanya, Mısır, Özbekistan, Suriye, Türkiye ile İngiltere’deki bazı müze ve kütüphanelerde tespit edilen toplam 223 eserdeki 39 farklı geometrik desen, 13 grup halinde incelenmiştir. Çalışmamızın sınırları gereği kronoloji, coğrafi konum ya da kullanılan malzeme farkı gözetilmeksizin sadece altıgen tabanlı geometrik desenler şekil bakımından incelenmiştir. Bu desenleri daha pratik olarak çizmek için tarafımızdan altıgen tabanlı yeni bir ızgara sistemi oluşturulmuştur. Bahsi geçen yeni yaklaşım budur. Ayrıca birbirine benzer ya da birbirinin varyasyonu kabul edilebilecek desenler gruplandırılmış, ortaya konulan yeni ızgara vasıtasıyla desenlerin çizimleri gösterilmiştir. Makalenin sınırları gereği detaylı desen analizi yapılamamıştır. Sadece desenlerin ızgaraya yerleşme biçimi gösterilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

İslam Eserlerinde Kullanilan Altigen Tabanli Geometrik Desenlerin Cozumlenmesine Yonelik Yeni Bir Yaklasim
2021
Yazar:  
Özet:

Geometric decorations have been used in almost every period of history. In his works of Islam, the geographical area developed in the Emevi, Abbasi, Karahanlı, Gazneli and the Great Selçuklu periods, and depending on the type of material used, it appeared in different forms in this area. The composition forms applied in the Iranian region, especially with rubber materials, were applied more with stone materials when they moved to Anadolu. In addition to the stone, wood and geometric motifs in China have continued to be enriched with important examples. The geometric compositions, which were applied with almost every material in every area of the basement, along with plant, text and figure compositions, continued its existence uninterrupted throughout the Selçuklu, Bejliks and Ottoman epochs. The geometric patterns used in Islamic works consist of different geometric forms, such as square, five-gen, six-gen, seven-gen, eight-gen, nine-gen, ongen, six-gen, twenty-quarters, apartments. As there was no inventory work on our subject, from the data obtained from some source books and web pages, 39 different geometric patterns of a total of 223 works found in some museums and libraries in Morocco, India, Iran, Spain, Egypt, Uzbekistan, Syria, Turkey and Britain were studied in 13 groups. Due to the limits of our study, chronology, geographical location or material differences that are used are not observed, only six-gen-based geometric patterns have been studied in terms of shape. We have created a new six-cylindrical grid system to draw these patterns more practically. This is the new approach mentioned. Also, patterns that are similar to each other or can be accepted variation are grouped, the drawings of patterns are displayed through the new network that has been revealed. Due to the limits of the article, no detailed pattern analysis was made. Only the patterns are shown in the form of placement on the grid.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Mîzânü’l-Hak: İslami İlimler Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 245
Atıf : 140
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini