User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 9
 Views 91
 Downloands 22
Gelenekten Beslenen Modernlik; İbrahim Çallı ve Mevleviler Serisi
2020
Journal:  
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
Author:  
Abstract:

19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren gelişmeye başlayan Türk resminde 1914 Kuşağı gerçek bir dönüm noktası olur. Resim eğitimi almak üzere Paris'e giden, ancak Birinci Dünya Savaşı'nın patlak vermesi ile yurda dönmek zorunda kalan sanatçıların oluşturduğu bu kuşağın içinde yer alan ve aynı zamanda kendi adıyla anılmasını sağlayacak kadar da etkin bir figür olan İbrahim Çallı ise hem sanatçı hem de hoca kimliği ile ayrı bir öneme sahiptir. Akademik bir eğitim alan İbrahim Çallı, aldığı eğitimi kendi bireysel çabaları ile geliştirir. Daha çok açık havada resimler yapmayı tercih eden sanatçı, Empresyonist etkili resimler yapar. Yeniliklere açıktır ve resimlerinde farklı tür ve konuları denemekten çekinmeyecek kadar da cesurdur. Nitekim 1920 sonrasına tarihlenen Mevlevi resimleri ile resim üslubunda büyük bir kırılma yaşar. Bunda kuşkusuz Ukraynalı sanatçı Gritchenko ile tanışması ve kurduğu yakın dostluğun da etkisi vardır. Grafiğe yakın, şematik bir düzeni benimsediği bu resimlerinde figürlerin plastik karakterleri belirgindir. Çağdaşları ile birlikte manzaralar, portreler, natürmortlar ve nü resimler yaparken neden böyle bir değişime yönelmiştir? Gelenekten Beslenen Modernlik; İbrahim Çallı ve Mevleviler Serisi başlığını taşıyan bu çalışma, sanatçının geçmişin değerlerini yadsımadan oluşturduğu özgün üslubundaki dönüşümün neden ve sonuçlarına odaklanır. Çalışmanın sonucunda sanatçının, Mevlevileri ve tüm dergahları yakından gözlemlemiş olduğu ve Mevlevileri salt Oryantalistlerin teması olmaktan çıkararak, doğru bir yaklaşımla, Türk resminin konuları arasına taşıdığı görülmüştür.

Keywords:

Traditional Modernity; Abraham's Challie and Mevleviler Series
2020
Author:  
Abstract:

In the Turkish painting, which began to develop from the second half of the 19th century, the 1914 generation becomes a real turnpoint. Abraham Challı, who goes to Paris to take painting education, but has to return to the country with the first world war's explosion of the artists, is part of this generation of artists, and is also an effective figure enough to make it mentioned by his own name, has a distinct importance with both the artist and the teacher's identity. Abraham Challı, who receives an academic education, develops the education he receives with his own individual efforts. The artist who prefers to make paintings more openly, the Empressionist makes effective paintings. He is open to innovations and too courageous to not hesitate to try different types and topics in his pictures. In fact, after the 1920s, the paintings of Mevlevi have a great breakdown in the style of painting. This, of course, has an impact on the meeting with the Ukrainian artist Gritchenko and the close friendship he established. In these images, which adopts a shematic layout close to graphics, the plastic characters of the figures are clear. Why did he, along with his contemporaries, make such a change when making landscapes, portraits, naturmorts and nu paintings? Modernity Nutrition from Tradition; this work, titled Ibrahim Challı and Mevleviler Series, focuses on the reasons and consequences of the transformation in the original style in which the artist forms the values of the past without neglecting. As a result of the study, it has been seen that the artist has closely observed the Mevlevils and all the magazines, and that the Mevlevils are removed from being the subject of the purely Orientalists, with a correct approach, the Turkish painting has been brought between the topics.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi

Field :   Güzel Sanatlar

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 501
Cite : 1.038
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi