User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 5
 Views 46
 Downloands 14
KANDİNSKY’NİN RESİMLERİNDEKİ DAİRE FORMU ÜZERİNE
2020
Journal:  
Akdeniz Sanat Dergisi
Author:  
Abstract:

Wassily Kandinsky, çocukluk yıllarından itibaren sanatla iç içe yaşamıştır. Sanatının erken dönemlerinde, Rus Sembolizmi, Empresyonizm, Post-empresyonizm ve Fovizm akımlarının etkisinde arayışını sürdürmüştür. Yirminci yüzyılın başında ise, Kandinsky’nin çalışmalarında, Art Nouveau akımının etkisindeki süslemeli denemelerin yerini, rengin gücü almıştır. Renkle birlikte biçimin de önem kazandığı, ancak bu biçimin reel formdan uzaklaşarak soyut anlatıma yöneldiği görülmektedir. 1909’dan itibaren, artık Kandinsky’ nin sanat görüşü, biçim ve rengin dışsal ifadesinden çok, içsel yanı olmuştur. Bu araştırma, sanatçının bu yönelişinin ürünleri olan soyut anlatımlardaki “daire” formu üzerinedir. Daire formunun, araştırma konusu olarak seçilmesinin nedeni, bu formun Kandinsky’nin soyutlamalarının ve soyut çalışmalarının irdelenmesinde büyük önem oluşturmasıdır. Sanatçı, soyut anlatımda, en az köşeye sahip geometrik şekil olan üçgen ile en çok köşeye sahip geometrik şekil olan daire arasındaki zıtlık ilişkisini, kompozisyonlarında sıklıkla kullanmıştır. Kandinsky, 1909’dan itibaren, resimsel anlatımında figür ve nesne kullanımından uzaklaşmaya başlamıştır. Sanatçı, bu dönemden itibaren çalışmalarını “izlenimler”, “doğaçlamalar” ve “kompozisyonlar” olarak üç ana başlıkta adlandırmıştır. Daire formu, sanatçının özellikle doğaçlama ve kompozisyonlarında, daha sonra da biyomorflarında belirgin bir şekilde yer almaktadır. Kandinsky’nin resimlerindeki daire formunu hem plastik hem de sanatçının deyimi ile içsel açıdan değerlendirmeye çalıştığımız bu araştırmada, kronolojik bir sıra ile örnekler sunulmuştur. Bu yöntemle, Kandinsky’nin çalışmalarında dairenin ve daire ile ilişkili diğer formların birbirleri ile olan ilgilerinin değişim ve gelişim evreleri gözlemlenerek ele alınmıştır.

Keywords:

In the form of the KANDINSKY
2020
Author:  
Abstract:

Wassily Kandinsky has lived with art from his childhood. In the early periods of his art, he continued his search for the influence of the Russian symbolism, Empressionism, Post-Empressionism and Fovism. At the beginning of the twentieth century, in Kandinsky's works, the power of color replaced the decorative experiments under the influence of the Art Nouveau stream. With color, the shape also gained importance, but it appears that this shape goes away from the real shape to the abstract narrative. Since 1909, Kandinsky’s art view has now been a more, inner aspect than the external expression of shape and color. This research is on the "apartment" form in the abstract narratives, which are the products of this direction of the artist. The reason for the form of the apartment being chosen as the subject of research is that this form is of great importance in the elaboration of Kandinsky’s abstracts and abstracts. In the abstract narrative, the artist has often used the contradiction relationship between the triangle, the geometric shape with the least corner, and the apartment, the geometric shape with the most corner, in his compositions. Since 1909, Kandinsky began to distract from the use of figures and objects in his painting. Since this period, the artist has named his work in three main titles as "visualizations", "naturalizations" and "compositions". The form of the apartment is clearly placed in the artist's naturalization and compositions, and later in the biomorphs. This study, which we are trying to evaluate the form of the apartment in Kandinsky's paintings both plastic and the artist's expression from an internal point of view, has presented examples with a chronological series. With this method, Kandinsky’s studies were addressed by observing the changes and development stages of the interests between the apartment and other forms related to the apartment.

Keywords:

0
2020
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles








Akdeniz Sanat Dergisi

Field :   Güzel Sanatlar

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 345
Cite : 923
Akdeniz Sanat Dergisi