User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 6
 Views 15
TEKNİK VE ÜSLUP BAKIMINDAN 1930’LARA KADAR TÜRK RESMİ’NDE MANZARA
2008
Journal:  
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
Author:  
Abstract:

Manzara resminin Uzakdoğu ve Doğu toplumlarının sanatında çok eskiden beri önemli bir yeri olmuştur.Bu toplumların doğaya karşı olan tutkuları yüzyıllar öncesinden sanatlarına yansımıştır. 16. yüzyıldan itibaren manzara topografik görünümleri ile Türk Minyatürleri'nde yer almaya başlamıştır. 18. yüzyıldan itibaren manzaraya karşı olan tutku ve heves cilt kapaklarına kadar yansımıştır. Cilt kapaklarında, ahşap ve duvar üzerindeki süslemelerin yerini manzara resimleri almıştır. Devam eden bu tutku 19. yüzyılda yağlı boya tuval resimlerine dönüşmüştür. İlk denemelerinin asker ressamlarımızca gerçekleştirildiği manzara temasının Batıllılaşma dönemi Türk Resim Sanatı içerisinde ayrı bir yeri olmuştur. Manzarayla başlayan bu süreç daha sonraki dönemlerde de akademik bir gelişim içinde devam etmiştir. Bu makaleyle, minyatürlerden başlayarak, manzaranın Türk Resmi Sanatı içinde 1930'lara kadar olan gelişimi "teknik, üslup ve pentüral" bakımdan incelenmesi amaçlanmıştır. Manzara resminin Türk Ressamları tarafından nasıl algılandığı dönem dönem incelenerek netleştirilmeye çalışılmıştır. Manzara resminin 1930'lara kadar gelişim ve olgunlaşma aşamaları Türk Ressamlarının eserlerinden seçkin örneklerle tartışılmıştır. Başlangıçta fotografik bir desensel kesinliğe sahip olan yağlıboya manzara resmi, devam eden süreçte olgunlaşarak, 20. yüzyılın başından itibaren yerini pentüral biçime bıraktığı saptanmıştır. Ayrıca, başlangıçta Türk Ressamları'nın neden manzara resmini tercih ettiklerine de bir açıklık getirilmeye çalışılmıştır.

Keywords:

From the Technical and Surrounding to the 1930s in the Turkish official
2008
Author:  
Abstract:

Landscape painting has been an important place in the art of the Far East and Eastern communities for a long time.The passion of these communities for nature has been reflected in their art centuries ago. From the 16th century, the landscape began to appear in the Turkish Minyatures with its topographic appearances. From the 18th century, the passion and enthusiasm for the sight has been reflected to the skin cover. In the skin cover, the decorations on wood and walls were replaced by the scenery pictures. This continuing passion turned into the 19th century’s fat painted tables. The scenery theme of their first experiments was carried out by our military painters, the Batulization period was a separate place in the Turkish painting art. This process, which began with the view, continued in an academic development in the subsequent periods. With this article, starting from the miniatures, the aim is to study the development of the scene in the Turkish Official Art until the 1930s in terms of "technical, stylish and pentural". It was tried to clarify the period in which the picture was perceived by the Turkish painters. The development and maturation stages of the scenery painting until the 1930s were discussed with outstanding examples of the works of Turkish painters. The oil-colored scenery picture, which originally had a photographic desensal certainty, has been found to be mature in the continuing process, leaving its place in a pentural form from the beginning of the 20th century. In addition, it was initially tried to explain why the Turkish painters prefered the landscape picture.

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles










Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi

Field :   Güzel Sanatlar

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 501
Cite : 1.038
Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi