User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 3
Kur’ân’ın Mûsikî Formlarının İnşası ve Gelişimindeki Rolü Üzerine Tahliller
2024
Journal:  
İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi
Author:  
Abstract:

Kur’ân-ı Kerim müspet ve dini ilimlere ilişkin her ilim sahasının, her kültür, medeniyet, sanat ve edebiyat alanının gelişimine katkıda bulunmuştur. Kur’ân’ın Arap lehçelerinin birleştirilmesine, dil ve edebiyatının gelişimine büyük katkısı olduğu gibi Türk dil ve edebiyatının gelişiminde de etkin bir rolü vardır. Kullanılan edebî sanatlarbu gelişime örnektir. Kur’ân; ebru, tezhip, hat, mimari, tespih yapımı vb. gibi Geleneksel Türk İslam Sanatları sahasının terakkisine de katkı sağlamıştır. Bu araştırma makalesinde ise Kur’ân’ın Klasik Türk Mûsikîsi ve onun bir alanını ihtiva eden Dînî Mûsikî’nin gelişimindeki rolü analiz edilmiştir. Mûsikî tarihinde çok miktarda hafız mûsikîşinaslar, bestekârlar, icracılar yetişmiştir. Bunlar Klasik Türk Mûsikîsi’ne hafız tavrı icrasını kazandırmışlardır. Bu tavrın son dönemdeki en önemli temsilcilerinden ikisi Bekir Sıdkı Sezgin (öl. 1996) ve Hafız Kâni Karaca (öl. 2004)’dır. Tefsir alanını ihtiva eden bu çalışmada, kıraat ve mûsikî literatürü de kendi disiplinleri çerçevesinde ele alınarak multidisiplin bir metot takip edilmiştir. Zeccâc’ın (öl. 311/923) Müfessirler “Kur’ân’la ilgili bütün disiplinleri ele alır” ifadesine istinaden tefsirle mûsikî ilim sahasının ilişkisi çerçevesinde âyetlerin mûsikî formlarının inşası ve gelişmesindeki etkisi incelenmiştir. Mûsikî müstakil bir sanat değil, dini inançlarla kaynaşmış bir sanattır. Hz. Muhammed’in Allah güzeldir, güzeli sever anlamındaki “إِنَّ اللهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ” (İbn Hanbel, el-Müsned, 6/338) hadisi, hayatın ve sanatın her alanında olduğu gibi mûsikîde de güzelliği aramaya teşvik etmektedir.

Keywords:

Analyzes On The Role Of The Qur’an In The Construction and Development Of Musical Forms
2024
Author:  
Abstract:

The Qur’an has contributed to the development of every field of science related to positive and religious sciences, and every field of culture, civilization, art and literature. Qur’an; made a great contribution to the unification of Arabic dialects and the development of language and literature. Qur’an also contributed to the development of Turkish language and literature. The literary arts used are examples of this development. In addition, the Qur’an contributed to the development of Traditional Turkish-Islamic arts such as marbling art (ebru),ullimination (tezhib), islamic calligraphy (hüsn-i hat), architecture and prayer beads (tesbih) making. In this research article, its role in the development of Classical Turkish Music and Religious Music, which includes a field of it, is analyzed. In the history of music, an uncountable number of ḥāfīz musicians, composers and performers have been trained. They introduced the ḥāfīz style performance to Classical Turkish Music. Two of the most important recent representatives of this style performance are Bekir Sıdkı Sezgin (d. 1996) and Ḥāfīz Kâni Karaca (d. 2004). In this study, which includes the field of tafsir, a multidisciplinary method was followed by considering recitation (qıraat) and musical literature within the framework of their own disciplines. Based on al-Zajjāj's (d. 311/923) statement that the Mufassirs deals with all disciplines related to the Qur’an, the effect of the verses on the invention and development of musical forms was examined within the framework of the relationship between tafsir and the field of musical science. In short, music is not an independent art, but an art fused with religious beliefs. The hadith “إِنَّ اللهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ” (Ibn Hanbal, al-Musnad, 6/338), which means Allah is beautiful and loves beauty, prompts us to seek beauty in music as well as in all areas of life and art.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles












İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 276
Cite : 294
İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi