User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 9
 Downloands 1
Hareketli Afişlerde Hareket ile Mesaj İlişkisinin Değerlendirilmesi
2022
Journal:  
Kesit Akademi Dergisi
Author:  
Abstract:

Hareketli afiş, fotoğrafların, görüntülerin, metinlerin, videoların belli bir plan ve bütünlük içerisinde, dijital ortamda hareketi sağlayacak sistematikle ve bazen de hareketin algılanmasını kolaylaştıracak ekstra eklenen ses efektlerinin birleştirilmesiyle ve tüm bunların da belirli bir düzende tasarlanmasıyla oluşturulan bir üretimin bütünüdür. Bu üretim sürecinde tasarımcının, hareketi kurgularken afişi bir bütün olarak ele alması ve diğer tüm ögeler ile ilişkisini dengede tutması önem arz etmektedir. Afiş tasarımında hareket algısı oluşturma çabasının, çoğu zaman afişin temel yapı taşlarından biri olan mesaj iletme amacının önüne geçtiği görülmektedir. Tasarımcı, afişte hareket desteği ile mesajı karşı tarafa iletmeye çalışırken, izleyiciler, hareket algısına kapılıp verilmek istenen mesajı ikinci plana atabilmektedir. Uygulanan hareketin hızı, boyutu, afişteki konumlandırılışı gibi birçok faktör bu süreci etkilemektedir. Hareketli tasarımlar, günümüz tasarım dünyasında yaygın olarak kullanılan grafik tasarım ve animasyon kavramlarının bir sentezi durumundadır. Disiplinlerarası çalışmalar olmakla birlikte; Adobe Photoshop, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, Adobe Animated, Maya, 3D Max, Cinema 4D, Moho, Nuke, Houdini, Maya, Syntheyes, DragonBones vb. destekleyici programlar vasıtasıyla tasarlanabilirler. Ancak tasarımcı ya da animatör belirli bir yetkinliğe ulaşmadan, tasarımda disiplinlerarasılığı göz ardı edip bu süreci tek başına çözümlemeye çalışırsa bir dizi problem ortaya çıkmaktadır. Araştırma bu problemlerin en önemlisi olan ‘hareket ve mesaj ilişkisi’ne ışık tutmayı amaçlamaktadır. Bu araştırmada, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini kapsamı içine alan karma yöntem deseninden “Birleştirme (Çeşitleme) Deseni” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular eşliğinde çoğu zaman tasarımcının hareket üzerine yoğunlaşıp tasarımın bütünlüğünü koruyamadığı ya da aksine tasarımı başarılı bir şekilde icra edip, hareketle tasarımı bütünleştiremediği ve hareketin mesaj kaygısının önüne geçtiği gözlemlenmiştir. Hareket ve mesaj ilişkisi probleminin, araştırmadaki anket sonuçlarına yansımasına bakıldığında ise; geleneksel afişin daha anlaşılır ve algılanabilir olduğu, hareketli afişin ise algılanabilir olmaktan ziyade daha dikkat çekici olduğu sonucuna varılmış; tasarımcıların bu doğrultuda tasarımlarındaki hareketin yapısına yön vermeleri üzerine önerilerde bulunulmuştur.

Keywords:

Assessment Of The Relationship Between Movement and Message In Moving Panels
2022
Author:  
Abstract:

Moving poster is the whole of a production created by the combination of extra added sound effects that will systemically and sometimes facilitate the perception of movement, and the design of photos, images, texts, videos in a certain plan and integrity, and all of them in a certain order. In this production process, it is important that the designer considers the motion as a whole and keeps its relationship with all the other objects in balance. It appears that the effort to create the perception of movement in the poster design is often ahead of the purpose of sending the message, which is often one of the main structural stones of the poster. While the designer tries to transmit the message to the other side with the support of the movement on the poster, the viewers can put the message that they want to be given to the perception of the movement in the second place. Many factors, such as the speed, size, positioning on the poster, affect this process. Moving designs are a synthesis of graphic design and animation concepts that are widely used in today’s design world. Interdisciplinary studies include: Adobe Photoshop, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, Adobe Animated, Maya, 3D Max, Cinema 4D, Moho, Nuke, Houdini, Maya, Syntheyes, DragonBones, etc. They can be designed through support programs. But if the designer or animator does not reach a certain skill, the interdisciplinary design is neglected and tries to solve this process alone, a series of problems arise. The research aims to keep light on the 'movement and message relationship' which is the most important of these problems. In this study, the "United (Diversity) Design" from the mixed method pattern that encompasses the quality and quantitative research methods. In conjunction with the findings obtained in the research, it has often been observed that the designer is not able to focus on the movement and maintain the integrity of the design or, on the contrary, the design is successfully implemented, the design is not able to integrate with the movement and the movement is ahead of the message concern. When the problem of movement and message relationship is reflected in the survey results, the conclusion is that the traditional poster is more comprehensible and perceived, and the moving poster is more noticeable than perceived; the designers have been suggested to orient the structure of the movement in their designs in this direction.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles










Kesit Akademi Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.037
Cite : 1.543
© 2015-2024 Sobiad Citation Index