User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 138
 Downloands 33
Yahya Kemal’in “ses” Adlı (“ver” Redifli) Rubaisinin Çözümlenmesi
2020
Journal:  
Dil ve Edebiyat Araştırmaları
Author:  
Abstract:

Modern Türk şiirinin kurucu şairlerinden biri hiç kuşkusuz Yahya Kemal’dir. Onu çağdaşı yazar ve şairlerden ayıran temel niteliklerden biri dış dünyaya ait unsurlardan çok, şiirinin içyapısında denediği ve zamanla geliştirip olgunlaştırdığı yeni yaklaşımlara odaklanmasıdır. Bu bahiste/şiir tarihinde şairin adıyla özdeşleşen ana kavram “derûnî âhenk” (rythme intérieur) yani “musiki cümlesi”dir. Aynı zamanda şair, bu kavramla ilgili kafa yoran, bilgi üreten ilk araştırmacılardan biridir de. “Gerçek”/“asıl”/“halis”/“öz” şiir bahsinin temel kavramlarından biri olan “derûnî âhenk”i konuşmalarında/yazılarında ısrarla işleyen Yahya Kemal, bu kavrama giden yolda “iç uyum”/“iç ritim”/“iç musiki” gibi ifadelere de sık sık atıfta bulunur. Konuları derinleştirmesi ve sarih hale getirmesiyle onun, şiir sanatı bağlamında asla bir heveskâr değil, bu işe ömrünü adayan çok yönlü bir mütefekkir olduğu söylenebilir. Bu yazıda, Yahya Kemal’in -biraz da devrin şartlarının zorlamasıyla- konuya ve dış dünyaya yaslanan şiirle ve şiir anlayışıyla arasına mesafe koyup şiirin iç dünyasına doğru çıktığı yolculuğu özetlediği “Ses” adlı (“Ver” redifli) rubaisinden hareketle yaşadığı değişim veya bir başka ifadeyle şairin şiir sanatıyla ilgili orijinal/farklı bir perspektif ortaya koyma çabası çözümlenmeye çalışılacaktır. Yararlanılacak başka örneklerle birlikte bu yorumun birlikte ele alınacağı diğer metinler Nazım Hikmet’in “Bugün Pazar” ile Salah Birsel’in “Şiir Dersi” şiirleri olacaktır.

Keywords:

Yahya Kemal’s “voice” Ruby’s Resolution
2020
Author:  
Abstract:

One of the founding poets of modern Turkish poetry is undoubtedly Yahya Kemal. One of the basic qualities that distinguishes him from his contemporary writers and poets is more than the elements of the outside world, focusing on the new approaches he tries in his poetry and develops and matures with time. The main concept identified with the poet’s name in this book/the poet’s history is “derûnî âhenk” (rythme intérieur) or “musical phrase”. At the same time, the poet is also one of the first researchers to produce information that is thoughtful about this concept. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). Through deepening and making the subjects sharp, it can be said that he is never an enthusiastic in the context of poetry art, but a multi-found counterpart who dedicates his life to this work. In this article, Yahya Kemal will try to resolve the change in which he – with a little forced by the conditions of the revolution – has a distance between the subject and the outer world with the poetry and the poem understanding and the journey of the poetry to the inner world is summarized by the “Ses” (“Ver” redirected) rubber or the effort to reveal a original/different perspective of the poet’s poetry in other words. With other examples to be used, the other texts that this comment will be discussed together will be the poems of Nazım Hikmet's "Today Sunday" and Salah Birsel's "Poetry lesson".

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles










Dil ve Edebiyat Araştırmaları

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 2.693
Cite : 2.789
© 2015-2024 Sobiad Citation Index