User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 2
 Views 1.207
 Downloands 70
 Audio Listening 3
Mizahi Kahramanın Doğuşu: Ömer Seyfettin’in ‘efruz Bey’i
2019
Journal:  
Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi
Author:  
Abstract:

Ömer Seyfettin; Ahmet Mithat Efendi, Samipaşazade Sezai ve Halit Ziya ile birlikte Türk hikâyesinin gelenekselden moderne yönelişini temsil eden, kurucu isimleri arasında yer alır. Bu yönelişi temsili, sadece kurgusal niteliklerde değil hikâyelerinin konu yelpazesinde de kendisini göstermektedir. İçerik itibarıyla tarihsel olandan güncele ve evrensele uzanan konular, yazarın hem edebî hem de toplumsal kaygılarını gözler önüne serer. Ömer Seyfettin’in hikâye yazarlığı bu açıdan salt sanata dair kaygılarla şekillenmez. Üyesi olduğu toplum ve çağ, yaşadığı coğrafyanın meseleleri edebî dünyasının içeriğine sızar. Ömer Seyfettin, Türk okurun karşısına sadece olumlu örneklerle çıkmaz. Bu ideal tablonun karşısında, Tosun Bey (Ferman), Muhsin Çelebi (Pembe İncili Kaftan) gibi ideal kahramanlara tezat teşkil eden olumsuz temsiller vardır. Bu karşıtlığınçarpıcı örneklerinden biri ise Efruz Bey’dir. İsminin yaptığı çağrışımdan ötürü Bihruz’la (Araba Sevdası) aynı bağlamda değerlendirilebilecek bu kahraman, mizahın da yardımıyla döneme ve zihniyetlere getirilen eleştirinin ana hedefi olur. “Hürriyete Layık Bir Kahraman”, “Açık Hava Mektebi”, “Tam Bir Görüş”, “Bilgi Bucağında”, “İnat”, “Sivrisinek”, “Asilzadeler” gibi hikâyelerin kahramanı Efruz’la birlikte yazar, farklı çevrelerin, insanların, fikirlerin eleştirisini yapma, zaman zaman da bunları yerme imkânı bulur. Çalışmada bu bağlamda değerlendirilecek olan hikâye ise Efruz Bey’in doğumunu simgeleyen “Hürriyete Layık Bir Kahraman”dır. Asıl adı Ahmet olan kahraman, metinde ismini kendi iradesi ve sözlüklerin yardımıyla Efruz olarak değiştirir. Sembolik bir doğuşu simgeleyen bu seçimle Ömer Seyfettin, Efruz’u kendinden önce, yine mizahi eleştirinin hedefi sayılan diğer kahramanlar zincirine bağlar. Kendinden öncekilerden ayrılan tarafı ise sadece kültürel ve gündelik hayattaki alafranga yaklaşımıyla değil siyasi eleştiri yapmaya da imkân veren çerçevede çizilmesidir. Ömer Seyfettin, sadece kahramanını değil onun bir ayna vazifesiyle yansıttığı diğer çevreleri de eleştirir. Efruz Bey hikâyeleri bu anlamda satirin boyutlarını genişleten, kahramanla sınırlı kalmayan bir mizahı işaret eden kurgulardır. Bu anlamda kendinden sonra gelecek benzerlerine de örnek teşkil etmektedir. 

Keywords:

Mi̇zahi̇ Kahramanin Dogusu: Omer Seyfetti̇n’i̇n ‘efruz Bey’i̇
2019
Author:  
Abstract:

Omer Seyfettin; Ahmet Mithat Efendi, Samipaşazade Sezai and Halit Ziya are among the founding names that represent the traditional modern direction of Turkish history. The representative of this direction shows itself not only in fictional qualities, but also in the subject range of their stories. Themes that extend from historical to current and universal in terms of content highlight the writer’s both literary and social concerns. The story of Omer Seyfettin is not shaped by concerns about art in this regard. The society and the age in which he is a member, the issues of the geography in which he lives penetrates into the contents of the literary world. It is not only a positive example of the Turkish reader. In front of this ideal picture, there are negative representations that represent the ideal heroes, such as Mr. Tosun (Ferman), Muhsin Çelebi (Rose Evangelical Chapter). One of the most controversial examples of this is Mr. Efruz. This hero, which can be assessed in the same context as Bihruz (Araba Love) because of his name's call, is the main objective of the criticism brought to time and minds with the help of humor. The hero of stories such as "A Hero Worth", "Open Air Message", "Total A Vision", "In the Information Box", "Inat", "Sivrisinek", "Asilzadeler" writes together with Efruz, finds the opportunity to make criticism of different circles, people, ideas, and occasionally put them in place. The story that will be evaluated in this context is the "Heroe Worth" that symbolizes the birth of Mr. Efruz. The hero, who is the real name Ahmet, changes his name in the text with his will and the help of the dictionaries to Efruz. With this choice that symbolizes a symbolic birth, Omer Seyfettin connects Efruz before him, again, to the other heroes that are considered the target of humorous criticism. The side that is separated from the previous ones is that it is drawn in a framework that allows not only to make political criticism, but also to make a cultural and daily approach to life. Omer Seyfettin criticizes not only his hero, but also the other surroundings he reflects with a mirror role. The stories of Mr. Efruz are fiction that extend the sizes of satin in this sense, indicating a humour that is not limited to the hero. This is the example of the future after him.

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.444
Cite : 7.648
© 2015-2024 Sobiad Citation Index