User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 31
 Downloands 18
Bir Yorum Geleneğinde Tartışma: Sekkâkî’nin Miftâhu’l-Ulûm’unun Akademik Mirası
2014
Journal:  
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Author:  
Abstract:

Öz: Ortaçağ İslâm dünyasının bibliyografyasında akademik yorumların (şerh) baskınlığı, bu şârihlerin yazdığı entelektüel çevrenin can çekiştiğinin çoğunlukla öne sürülmesine sebep olmuştur. Mamafih bu makale, bu çevrenin bütünüyle cansız/sönük olmadığını göstermeye teşebbbüs edecektir. Akademik şerh, kesinlikle eski fikirleri tekrar eden bir egzersiz değildir; bundan daha çok bir tartışma ve çekişme arenasıdır. Bu “cedelci” (agonistik) özellik, öteki bilim adamlarının da (yani G. Makdîsî ve J. van Ess) işaret ettiği gibi, İslâm dünyasının geleneksel eğitiminin bir karakteristiğidir. Bu tartışmanın bir örneği, bütünüyle Sekkâkî’nin Miftâhu’l-Ulûm’una dayanan yorumlar geleneğidir. Bu makale, sonraki yazarların, onun argümanlarını yüzyıl sonra Telhîsü’l-Miftâh’ında özetleyen Hatibu Dımeşk el-Kazvînî’yle tartıştırmak için Sekkâkî’yi dikkate aldıklarını gösterecektir. İki sonraki şârih, yani Sadudddin et-Taftazânî ve Seyyid Şerîf el-Cürcânî de, hem Sekkâkî hem de Kazvînî’ye dayanan süper şerhlerinde (haşiye) ortaya koydukları tartışmalarıyla meşhurdurlar. Anahtar kelimeler: Tartışma, es-Sekkâkî, et-Taftazânî, Kazvînî, Cürcânî, şerh, hâşiye, ihtisar, Miftâh, Telhîs, Misbâh, Muhtasar, Mutavvel. Controversy in a Tradition of Commentary: The Academic Legacy of al-Sakkākī’s Miftāh al-‘Ulūm Abstract: The predominance of academic commentary (sharh) in the bibliography of the medieval Islamic world has suggested to many that the intellectual environment in which these commentators wrote was moribund. This paper attempts to show, however, that this environment was not quite so lifeless. Academic commentary was not necessarily an exercise in repeating old ideas, but rather an arena for debate and controversy. This “agonistic” quality was characteristic of traditional education in the Islamic world, which other scholars (e.g., G. Makdîsî and J. van Ess) have described. The example for this argument is the tradition of commentaries based ultimately on Muhammad al-Sakkaki’s Miftâh al-’Ulûm. The paper shows that later authors considered al-Sakkâkî to argue, as it were, with Khatîb Dimashq al-Qazwînî, who summarized al-Sakkaki’s arguments one hundred years later in his Talkhis al-Miftâh. Two later commentators, namely, Sa’d al-Din al-Taftazânî and al-Sayyid al-Sharif al-Jurjânî, were also well known for the disputes they conducted in the super commentaries they based on both al-Sakkaki and al-Qazwînî. Keywords: Controversy, al-Sakkâkî, al-Taftazânî, Qazwînî, Jurjânî, commentary, super-commentary, abrigdement, Miftâh, Talkhîs, Misbâh, Mukhtasar, Mutawwal.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Journal Type :   Ulusal

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi