User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 4
 Views 91
 Downloands 26
İletişim Bakış Açısıyla Hamam Kültürü
2019
Journal:  
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi
Author:  
Abstract:

Geçmişi Romalılara kadar dayansa da hamam kültürünün Osmanlı ile birlikte yaygınlık kazandığı ve kültürel bir miras olduğu bilinmektedir. Kültürümüzde temizliğin, şifanın, belki de hepsinden önce dinin bir özelliği olarak kabul gören hamamlar, aynı zamanda sosyalleşme ve eğlence mekânları olarak da kullanılmaktadır. Geleneklerimiz sayesinde dünden bugüne aktarılan, neredeyse bin yıllık bir geçmişi olan hamam kültürü, beraberinde sadece bir ritüeli değil, aynı zamanda kişilerarası iletişimin yoğun şekilde kullanıldığı bir ortamı da günümüze taşıması bakımından önemlidir. Hamam söz konusu olduğunda birtakım geleneklerden de söz etmek olasıdır. Zira dünden bugüne evrilen hamam kültüründe değişmeyen özelliklerin başında gelin hamamı, asker hamamı, kırk hamamı, sünnet hamamı, bayram hamamı gibi geleneklerin varlığı dikkat çekmektedir. Böylece hamamın sadece yıkanıp, temizlenilen yer olmanın ötesinde; buluşma, kaynaşma, eğlenme, sohbet etme vb. iletişim ortamlarının yaratıldığı yer olduğundan söz etmek mümkündür. Bu düşünceden hareketle bize miras kalan geleneklerimizden birisi olan hamam kültürüne iletişim bakış açısıyla yaklaşmak, bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaca ulaşabilmek için çeşitli yaş ve eğitim seviyelerinden oluşan 20 kadın ve erkek ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen bilgilere göre; hamam kültürünün sadece kadınlara özgü değil, erkekler arasında da yaygınlık kazandığı, kadınların gelin hamamına erkeklerin ise asker ya da bayram hamamına öncelik verdikleri, hamamların bir iletişim ortamı olarak genel kabul gördüğü ve özellikle kişilerarası iletişimin devamına olanak tanıyan, hatta öyle ki hamamda kurulan dostlukların yıllar boyunca sürdürüldüğü, ilişki ve iletişimin günümüze kadar taşındığı bir mekân olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Sonuç olarak hamamların şifa bulmak, kirlerden arınmak, temizlenmek için gidilen mekânlar olmanın yanı sıra; iletişim ortamlarının yoğun şekilde gerçekleştiği, içinde birçok ritüelin bulunduğu, sohbetlerin yapıldığı, şen kahkahaların atıldığı, eğlencelerin gerçekleştirildiği, kültürümüzün bir parçası olarak dünle bugün arasında kurulan bir köprü olduğunu söylemek mümkündür.

Keywords:

Communications With Hamas Culture
2019
Author:  
Abstract:

It is known that the history of the Romans, even though the Hamam culture has gained popularity along with the Ottoman and is a cultural heritage. In our culture, the hammas, which are considered a feature of purity, healing, first of all, the religion, are also used as places of socialization and entertainment. Through our traditions, the Hamam culture, which has a thousand-year history, is important to bring to our day, not only a ritual, but also an environment where interpersonal communication is widely used. When it comes to Hamam, it is possible to talk about some of the traditions. In the beginning of the unchanged characteristics of the hamam culture that evolved from yesterday to today, the presence of traditions such as bride hamam, soldier hamam, thirty hamam, sunset hamam, holiday hamam is attracted. Thus, beyond the place where the ham is only washed and cleaned; meeting, welding, entertainment, chat, etc. It is possible to say that the communication environment is where it is created. Approaching from a communication point of view to the hamam culture, which is one of our traditions inherited by this thought by movement, is the purpose of this study. For this purpose, a semi-configured conversation with 20 women and men of different ages and educational levels was conducted. According to the information obtained from the conversations, it has been found that the hamam culture is not only unique to women, but has gained popularity among men, that the women prefer to the wedding hamam and the men prefer to the soldier or holiday hamam, that the hamam is generally accepted as a communication environment, and that it allows for the continuation of interpersonal communication, even that the friendship established in the hamam is a place where the relationship and communication are moved to the present day for years. As a result, it is possible to say that there is a bridge that has been built between yesterday and today, where the communication environments are intense, there are many rituals, there are conversations, there are glorious laughs, there are entertainment, there is a bridge that has been built between yesterday and today, as part of our culture.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles










Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 572
Cite : 3.296
2023 Impact : 0.241
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi