Anlatılarda kullanılan kişiler farklı kavramlarla adlandırılmıştır. Tip, kahraman, karakter, başkişi, başrol, baş karakter gibi. Mit merkezli anlatı (masal, destan vb.) araştırmalarında kullanılmaya başlanan bu kavramlar tiyatro, roman ve sonrasında sinema çalışmalarında da yer almış ve bugün de konuyla ilgili incelemelerde hemen aynı biçimlerde geçmektedirler. Akademik ve teorik bir konfor sunsalar da bu kavramlar kimi zaman birbirinin devamı olarak kimi zaman farklı anlamlar yüklenerek kullanılmıştır. Bugün görüyoruz ki edebiyat gibi sinema da sosyolojik ve felsefik tartışmanın elverişli alanıdır. Modern yaşamın tüm ayrıntılarıyla ele alındığı filmler birçok tartışmaya kaynak olmaktadır. Modern hayatı kendine alan seçen romanda ise sanatçı, öngörüsünü kullanarak kişilerini sosyokültürel hayatta eylemlerini gerçekleştirenlerden seçmiştir. Sosyal tipleri derinleştirerek roman “tip”leri yaratmışlardır. Bu tipler, kimi zaman “modern kahraman” kimi zaman “moda insan” bazen “yeni insan” bazen de “çağımızın bir kahramanı” olmuştur. Karakter kavramı ise modern romanda daha çok piyes alt yapısıyla tartışılmış ve araştırmacılar karakter kavramını sorgulasalar da kullanmışlardır. Kavramların birbirinden farklı alanlarda kullanılması ve bu alanlara göre yeni anlamlar yüklenmesi söz konusu terimlerin yükünü ağırlaştırmış, çerçevesini muğlaklaştırmıştır. Üç bölümden oluşan bu makalede girişten sonra kişiyle ilgili kavramların farklı alanlarda ne şekilde kullanıldığı farklı başlıklarla ele alınacaktır. Sonuç bölümünde de romanda ve özellikle sinemada söz konusu kavramların yerine başka terimler teklif edilmesinin gerekliliği ve sınırları tartışılacaktır.
The people used in the stories are named by different concepts. Type, hero, character, the other person, the main role, the main character. Myth-centric story (this story, the story, etc.) These concepts, which began to be used in their research, have also taken part in the theatre, novel, and later in the cinema, and today they go through in the same form in the study of the subject. Although they offer a academic and theoretical comfort, these concepts are sometimes used to load different meanings as a continuation of each other. Today we see that the cinema, like literature, is also a favorable area of sociological and philosophical discussion. The films that are addressed with all the details of modern life are the source of many discussions. In the novel, the artist has chosen to take part in his modern life, using his prediction, his people are chosen from those who perform their actions in social and cultural life. Through the deepening of social types, they created the "type" of the novel. These types, sometimes “modern hero” sometimes “mode man” sometimes “new man” sometimes “a hero of our age”. The concept of character has been more discussed in modern novel with the substructure of the pires and the researchers have also used the concept of character to question. The use of the concepts in different fields and the load of new meanings according to these fields has weakened the burden of the terms concerned, and the framework has been shrinking. This article, which consists of three sections, will be discussed with different titles on how the concepts related to the person are used in different fields. The result section will also discuss the necessity and limits of proposing other terms instead of the respective concepts in the novel and in particular in the cinema.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|