17. Yüzyıl Osmânlı Devleti’nin sanat, kültür, edebiyât gibi birçok alanda altın çağını yaşadığı bir dönemdir. Bu dönemde yazmış olduğu eserlerle adından söz ettiren şâirlerden birisi de Berrî Mehmed Dede’dir. Berrî, Manisalı şâirlerin arasında yerini almıştır. Hayâtı boyunca Manisa’dan çıkmayan ve burada doğup yine bu şehirde vefât etmiştir. Berrî Mehmed Dede yaşamına attârlıkla mesleğiyle başlayıp daha sonra kendisini Mevlevî dervîşlerin arasında bulmuştur. Kendisinin de iyi bir eğitim ve terbiyeden geçtikten sonra “Dede” olarak bu dergâhta yerini almıştır. Yaşamış olduğu yüzyılda Sebk-ı Hindî, Hikemî tarz olarak adlandırılan bu iki akımın etkisinde kalmış ve şiirlerinde bu akımlara yer vermiştir. Birçok şâir tarafından şiirleri o kadar beğenilmiş ki nazîreler, takrîzler, tahmîsler yazıldığı görülmektedir. Yaşadığı süreç boyunca kendisini tasavvufun eteklerinde bulmuş, kendisini dâimâ bu yolda bir dervîş olarak görmüştür. Yazmış olduğu eserlerinde hayâl gücünün, soyut bir düşünde veya mazmûn üzerindeki etkisi göz ardı edilecek bir durum değildir. Birçok mutasavvıf şâir gibi Berrî Mehmed Dede de mazmûnları alegorik terimler içinde kullanmıştır.
17 . The century is a period in which the Ottoman State has lived in many areas such as art, culture, literature. One of the poems he wrote in this period with his name is Berri Mehmed Dede. He has taken his place among the worshippers. He did not leave Manisa for his lifetime and was born here again and lived in this city. He began his life with his profession and then found himself among the Mevlevî dervîs. He also took his place in this magazine as a "Father" after he passed a good education and training. In the century he lived, Sebk-i Hindu was influenced by the influence of these two flows, called Hikemî style, and in his poems he placed place to these flows. A lot of poetry has loved them so much that they are written by the Nazires, Takrîz, Tahmis. He found himself in the edges of the Tasavvuf, and he saw himself as a derby on this path. It is not a matter of fact that the imaginary power in his works, in an abstract thought, or the influence on the Mazmûn, will not be neglected. As many mutasavvıf poems, Berrî Mehmed Dede also used the Mazmûns in allegoric terms.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|