User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 265
 Downloands 5
ÖMER SEYFETTİN REALİST Mİ ROMANTİK Mİ?
2020
Journal:  
Türklük Bilimi Araştırmaları
Author:  
Abstract:

Makalede Ömer Seyfettin’in Realizm ve Romantizm akımlarından hangisine daha yakın olduğu sorusu ele alınmıştır. Bunun için önce Avrupa edebiyatlarındaki Romantizm ve Realizm akımları hakkında kısa bilgi verilmiş sonra Ömer Seyfettin’in hikâyeleri yazarın eseriyle ilişkisi, olay örgüsü, karakterizasyon ve gerçeklik izlenimi yönlerinden incelenmiştir. Yazarın 130 küçük hikâyesinden 60’ı 1. şahıs ağzından, 68’i 3. şahıs ağzından anlatılmıştır. 1. şahıs ağzından anlatılan hikâyelerde anlatıcılarla yazarın kendisi arasında büyük benzerlikler vardır. 3. şahıs ağzından anlatılan hikâyelerde ise “her şeyi bilen yazarın bakış açısı” kullanılmıştır. Bunlarda yazar-anlatıcı yorum ve açıklamalarıyla kendisini kuvvetle hissettirir. Ömer Seyfetin’in hikâyeleri vaka hikâyeleridir yani olay örgüleri sık örgülüdür ve bütünlük taşır. Şaşırtıcı ve beklenmedik gelişmeler içerir ve beklenmedik şekilde biterler. Bunlarda mantıkî temellendirmeye ve rasyonalizasyona fazla önem verilmez. Hikâyelerde anlatılan kişiler de ya abartılı ve gülünç şekilde tasvir edilir ya da olağanüstü şekilde yüceltilirler. Bunlar sıradan kişiler değildirler. Ömer Seyfettin bazı hikâyelerinde de gerçeklik izlenimini veya yanılsamasını bilerek yok eder. Hikâyenin kendisi tarafından uydurulduğu izlenimini yaratır. Bütün bu sebepler dolayısıyla yazar, Realizm akımından çok Romantik akımın temel özelliklerine daha yakındır. Başka bir ifadeyle hikâyelerinde kendi çağının gerçekliklerinden söz etmek bakımından genel anlamda realist olmakla birlikte, daha çok Romantik hikâye anlatma yöntemlerini ve tekniklerini benimsemiştir.

Keywords:

What is my romantic reality?
2020
Author:  
Abstract:

The article discussed the question of which of the realist and romantic flows of Omer Seyfettin is closer to. For this first, a brief information was given about the Romanticism and Realism flows in European literature; then the stories of Omer Seyfettin were studied from the aspects of the relationship with the writer's work, the plot of events, the characterization and the impression of reality. 60 of the 130 little stories of the author are told by the first person's mouth, 68 by the third person's mouth. In the first person's stories, there are great similarities between the narrative and the writer himself. In the stories of the third person from the mouth, the "looking of the writer who knows everything" was used. In this writer-songwriter feels strong with his comments and explanations. The stories of Omer Seyfetin are case stories; that is, the events are often worn and carry integrity. It contains surprising and unexpected developments and ends unexpectedly. There is no consideration of reasoning and rationalization. The people told in the stories are either exaggerated and ridiculously depicted or extraordinaryly praised. These are not ordinary people. In some stories, Omer Seyfett consciously destroys the impression of reality or misleading it. It creates the impression that the story is invented by itself. For all these reasons, the writer is much closer to the basic characteristics of the Romantic stream than the realism stream. In other words, though he was generally realistic in terms of speaking about the realities of his time in his stories, he adopted more Romantic stories and techniques.

Keywords:

0
2020
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles






Türklük Bilimi Araştırmaları

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 631
Cite : 5.194
Türklük Bilimi Araştırmaları