Edebi metin çözümlemeleri biçim, muhteva ve üslup olmak üzere temelde üç parametre etrafında şekillenmektedir. Fakat klasik Türk edebiyatı metinleri üzerine yapılan tahlil, şerh, analiz vb. gibi çeşitli çalışmalarda, söz konusu edebi metinlerin türü (metnin ne anlattığı/muhtevası) ve tarzı (metnin nasıl anlattığı, ifade biçimi, üslubu) bağlamında ayrıntılı bir şekilde incelendiği söylenemez. Öyle ki, divanlarda her bir mısra, beyit, bend, her bir nazım şekli; mensur eserlerde ve mesnevilerde ise her bir bölüm farklı tür ve tarzla ifade edilebilmektedir. Kanaatimizce klasik Türk edebiyatının anlam dünyası, bünyesinde barındırdığı müstakil eserlerin parçadan bütüne doğru edebi tür ve tarz bakış açısıyla incelenip, elde edilen verilerin kayda girilmesiyle biraz daha gün yüzüne çıkabilecektir. Bu bağlamda türler ve tarzlar sadece müstakil şiirlerde değil, aynı zamanda bendler, kıt’alar ve hatta şiirin en küçük nazım birimi kabul edilen mısralar seviyesinde bile incelenmeli ve elde edilen veriler kayda girmelidir. İncelemeye alınması gereken eserlerden biri de Şeref Hanım Divanı’dır. XIX. yüzyıl kadın şairlerimizden olan Şeref Hanım, divanında, Klasik Türk şiirinin hemen her nazım şeklinde şiir kaleme almış olmasının yanı sıra, birçok tür ve tarzın örneklerini vermeyi de ihmal etmemiştir. Klasik Türk edebiyatı araştırmaları büyük oranda metinler üzerinden yapıldığına, ayrıca türlerin tespiti ve tasnifi konusunda ortak bir muhtevaya sahip ve belli bir yekun oluşturan şiirlerin benzeşen yönlerini tespit edip belirtmek o türü tanımlamak olduğuna göre, bu çalışmada yapılacak olan bütün tasniflemeler ve bulgular aynı zamanda bahsi geçen türlerin ya da tarzların genel bir görüntüsünü çıkarmak olacaktır. Bu bakış açısıyla Şeref Hanım Divanı’ndaki edebi tür ve tarzlar mısra, beyit ve bend gibi nazım birimleri esas alınarak tespit edilmiş, ulaşılan bütün veriler örneklendirilerek kayda alınmıştır.
The literary text resolution is formed around three parameters, form, muhteva and uslup. But the classical Turkish literature is based on the texts of analysis, charity, analysis, etc. In various studies such as, it cannot be said that the relevant literary texts are studied in detail in the context of the type (what the text tells/muhtevasa) and the style (how the text tells, the form of expression, the style). In this case, every one of them has a character, and every one has a character, and every one has a character, and every one has a character, and every one has a character, and every one has a character, and every one has a character. The meaning world of classical Turkish literature by our canadian will be studied from a piece to a whole of the particular works, with a literary type and style perspective, and with the recording of the obtained data, it will be able to appear a little more on the face. In this context, the species and styles should be studied not only in individual poems, but also at the level of myrs, which are considered to be the smallest units of poems, and the data obtained should be recorded. One of the works to be reviewed is the Honorary Lady Divan. The XIX. She is one of our century female poets, and she has not forgotten to give examples of many kinds and styles, in addition to the fact that the Classical Turkish poetry has received poetry in almost all forms. Since the research of classical Turkish literature is done largely through texts, as well as having a common understanding of the identification and distinction of species and identifying the similar aspects of the poems that form a particular edge is that kind of identification, all the distinctions and findings that will be made in this study will also draw a general picture of the species or styles mentioned. In this perspective, literary kinds and styles in the Honour Lady Division have been identified based on Nazim units such as Mısra, Beyit and Bend, and all the data obtained have been recorded by sampling.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|