Padişahın hayatını sürdürdüğü ve önemli kararların alındığı Osmanlı Sarayının işleyişi belli kurallar çerçevesinde yürümüştür. Sarayın düzeninde önemli bir rolü olan rikâbdar, Enderun’un en önemli ve yüksek odası Has Oda’nın dört büyük zabitinden biridir. Padişahın çizmesinin/ayakkabısının muhafazası, bakımı ve giydirilmesinden sorumludur. Padişah bahçeye teferrüce çıktığında atının üzengisini tutmuştur. Seferde ve kayıkla seyahatte iken padişaha refakat eden ekâbir içerisindedir. Ayrıca çeşitli merasimlerde padişaha eşlik etmiştir. Osmanlı şairlerinin padişah ve devlet büyüklerine şiirler sunmaları bakımından saraya ve teşrifata dair oldukça bilgiyi ve gözlemi haiz oldukları açıktır. Nitekim divan şairlerinin bir kısmı bizzat sarayda ikamet etmiştir. Sosyal hayata ve tabiata oldukça dikkatli bir nazarla bakan şairler, saray teşrifatının önemli unsurlarından biri olan rikâbdarı şiirlerine konu edip çeşitli imgeler ortaya koymuşlardır. Makalede 261 divanda bu kavrama yönelik okumalar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler başlıklar hâlinde incelenmiş, rikâbdarın divan şiiri estetiğindeki yeri tespit edilmiştir. Çalışma ile divan şiirinde Osmanlı saray teşrifatına dair yapılacak çalışmalara katkı sunmak istenmiştir.
The work of the Ottoman Palace, where the Padişah continued his life and important decisions were made, was conducted in the framework of certain rules. The rikâbdar, which plays an important role in the order of the palace, is one of Enderun's most important and high room Has Room's four great wings. He is responsible for the preservation, maintenance and clothing of the king’s shoes. When he went out to the garden, he kept his horse. He is the one who travels with a ship and is the one who travels with a ship. He was also accompanied by the Lord in various meras. It is clear that the Ottoman poets have a lot of knowledge and observation about the palace and the prescription in terms of their presenting poems to the kingdom and the kingdom. Some of the poets have lived in the palace. The poets who look at social life and nature with a very careful look, have discussed their poems, which are one of the important elements of the palace design, and presented various images. In the 261 chapters of the article, this concept was read. The data obtained in the headlines have been studied, the place of the righteous divan poetry has been identified. The work and the poetry of the divan was asked to contribute to the work of the Ottoman Palace.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|