Cami mimarisinin bölümlerinden birisi olan minberler, tarihte yalnız üzerine çıkılarak din görevlisinin cemaat tarafından görünür hale gelmesini sağlayan, sesinin duyulmasına yardımcı olan alelade bir araç değildiler. Bilakis, kökleri Hz. Peygambere kadar dayanan birtakım görevlerin ifa edilmesinde önemli paya sahiptiler. Başta müslümanların dinî konularda bilgilendirilmesi olmak üzere, toplumun idaresine dair işler de minber vasıtasıyla tabana yayılmıştır. Asr-ı Saadet’te ilk numunesi neşvünema bulan minber, daha sonra Râşid Halifeler zamanında da aynı vazifeyi görmeye devam etmiştir. Emevîler döneminden itibaren minberler, gerek devlet idaresinde gerekse siyasî hayatta aktif rol oynamışlardır. Bu devirle birlikte minberler, siyasî ve idarî birtakım yeni anlamlar yüklenmesi hasebiyle sembolik/terminolojik bir karakter kazanmaya başlamıştır. Bir kavram olarak ona yüklenen sembolik anlam, tarihi süreçte zaman zaman zayıflasa da yakın zamana kadar varlığını korumuştur. İslam dünyasının farklı coğrafyalarında ve farklı tarihlerde gerçekleşen gerek iktidar mücadelelerinde gerekse isyan hareketlerinde siyasî propaganda aracı olarak yine minberlerin etkin bir kullanımı söz konusudur. Bunun yanında, halifeye biatın minberlerde gerçekleşmesi ve minberlerde okunan hutbelerin, iktidarın bir sembolü olarak telakki edilmesi de minberin yüklendiği siyasî ve idarî sahadaki sembolik/terminolojik anlamla ilgilidir. Minberin terminolojide kazandığı anlamlardan bir diğeri, İslam coğrafya ilmine dairdir. Ortaçağ İslam coğrafyacıları, eserlerinde “minber” kelimesini gelişigüzel kullanmamaktadırlar. Müelliflerin, tasvir ettikleri şehirlerin minbere sahip olup olmadığı ve sahip oldukları minber sayısı gibi kaydettikleri malumat, burada mevzubahis edilecek olan sembolik/terminolojik anlama işaret etmektedir.
The minbars, which were one of the parts of Cami architecture, were not an alelade tool in history, which to hear the voice, making the religious officer visible by the community by getting on it alone. The roots of Hz. They had an important role in fulfilling a number of tasks that were based on the Prophet. In the first place, the Muslims were informed about religious matters, and the work on the administration of the community was spread through the minber. Asr-i Saadet's first sample found joy in minber, then Râşid Halifeler continued to see the same duty at the time. Since the time of the Emmy, the miners have played an active role in the political life, whether in the state administration or in the government. With this period, the minber began to gain a symbolic/terminological character with a series of new political and administrative meanings. The symbolic meaning that is charged with it as a concept has retained its existence until recently, though it has weakened from time to time in the historical process. In the different geographics of the Islamic world and in different dates, the use of minber as a means of political propaganda in the rebel movements is also a matter of effective use. Furthermore, the occurrence of al-Khalifa biat in the minbars and the read of the hutbars in the minbars as a symbol of power is also related to the symbolic/terminological meaning of the political and administrative field in which the minbars are charged. Another of the meanings that Minber has gained in terminology is about Islamic geography. Middle Ages Islamic geographers do not use the word "minber" in their works. The scripts that the mullers record, whether the cities they represent have minbere and the number of minbere they possess, indicate the symbolic/terminological meaning that will be presented here.
Field : İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|