1960’lı yıllarla birlikte değişen sosyo-ekonomik ve kültürel ortam, sanata ilişkin tüm kavram ve uygulamaları yeni temsil arayışları çerçevesinde değiştirmiştir. Genel olarak, geleneksel sanatlar ve zanaat başlığı altında temsil edilen tekstil sanatı, geleneksel işlevinden farklı olarak malzeme ve tekniğin yeni aktarım olanaklarına yönelmiştir. Bu araştırmada tekstilin 60 sonrası temsil niteliğindeki dönüşümleri ve 1980 sonrası tekstil heykellerin temsil nitelikleri tartışılmıştır. 1960’lı yıllar tekstilin yapısal özelliklerinin yeniden keşfedildiği ve kavramsallaştığı yıllardır. 1980’li yıllar ise tekstil sanatının kendi varoluş sınırını aşması ile ayağa kalktığı, tekstilin heykel olarak güncel sanata eklendiği, onun malzeme ve teknik boyutunu aşarak, güncel sanatın kimi ilgi alanlarına yöneldiği yıllardır. Bu bakımdan bu araştırmada, güncel sanatta tekstil heykellerin temsil anlayışı zaman-mekan-sınırlar, beden-kimlik, coğrafya, ekolojik dengeler, demokrasi, cinsiyet, öteki, gelenek ve çağdaşlık gibi güncel yaşamın kimi konularına sosyo-politik ve eleştirel yaklaşımları da içeren örnekler üzerinden incelenmiştir.
The socio-economic and cultural environment, which changed with the 1960s, has changed all the concepts and practices related to the art in the framework of new representation seekings. In general, the textile art, represented under the title of traditional arts and craftsmanship, has, unlike the traditional function, focused on the new transmission possibilities of material and technology. This study discussed the transformations in the representative character of textile after 60 and the representative character of textile sculptures after 1980. The 1960s were the years when the structural properties of textile were re-discovered and conceptualized. The 1980s were the years in which textile art emerged with its own limit, textile as a statue was added to contemporary art, exceeding its material and technical dimension, turning to some areas of interest of contemporary art. In this regard, the concept of representation of textile sculptures in contemporary art has been studied through examples that include social-political and critical approaches to some subjects of contemporary life, such as time-measures-limits, body-identity, geography, ecological balances, democracy, gender, other, tradition and modernity.
Alan : Güzel Sanatlar; Mimarlık, Planlama ve Tasarım
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|