Klasik Türk edebiyatında, Hz. Muhammed’i övmek üzere yazılan şiirlere na’t adı verilir. Na’tlar, başta kaside nazım şekli olmak üzere, divan şiirinin bütün nazım şekillerinde kaleme alınmıştır. Gazel, daha çok lirik konuların işlendiği bir nazım şekli olması dolayısıyla, gazel nazım şeklinde yazılan na’tlar, diğer şekillerde yazılanlara göre şairin duygularını daha derinden hissettiren bir mahiyet taşımaktadır. 17. yüzyıl divan şiirinin önde gelen şairlerinden olan Ganizade Nadirî, Divanında yer alan na’t türündeki dört adet gazeli ile gazel nazım şeklinde yazılmış na’tların önemli örneklerini ortaya koymuştur. Nadirî’nin na’t vasıflı gazellerinden üçü makta beyitlerinin benzer olması, aruz vezninin aynı kalıbıyla kaleme alınmış olmaları ve üsluplarındaki benzerlik gibi nedenlerle bir terkib-i bendin farklı bendleri zannedilmiş bazı önemli na’t mecmualarına terkib-i bend olarak kaydedilmiştir. Bu durum, na’tlar hakkında yapılan ilmî çalışmalarda bu na’tlar hakkında yanlış bilgi verilmesine neden olmaktadır. Makalemizde, hem bu bilgi yanlışlığı giderilmeye çalışılmakta hem de hz. Peygamber’i anlatan ve öven şiirleri ile tanınan Nadirî’nin gazel şeklindeki na’tları tahlil edilerek dikkatlere sunulmaktadır.
In classical Turkish literature, the poems written to praise the Prophet Mohammad are called na’ts. The na’ts, beside in kaside form are written in all poetic forms of Divan Poetry. Since the gazel is a poetic form in which lyrical subjects are dealt with, the na’ts written in this form are of a nature that reflect the poet’s emotion on deeper level than the ones written in other poetic forms. Nadiri, one of the prominent divan poets of the 17th century, wrote four na’ts in the form of gazels. These na’ts in the poet's Divan are very beautiful examples of the na’ts written in the form of gazel. Three of Nadiri's na't featured gazels were recorded as a part of a na’t which written in the form of terkib-i bend in some prominent na't mecmua's because in these three gazels makta couplets, aruz prosodies and the arrangement of the contents are resembles to each other. Because of these records, we are misleaded about these na’ts in academic studies on na’ts. In this article, this misinformation has been corrected and Nadiri's na’ts written in the form of gazel are analyzed and presented to the attention of researchers.
Alan : Filoloji; Hukuk; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|