Günümüze ulaşan ilk eser olması hasebiyle Mukâtil b. Süleyman’ın el-Vücûh ve’n-Nezâir’i bir milat kabul edildiği takdirde, vücûh ve nezâirle ilgili eserlerin oldukça erken bir dönemden itibaren telif edildiği söylenebilir. Konuyla ilgili birçok eser telif edilmiş olmasına karşın, İbnü’l-Cevzî’den önceki müellifler vücûh ve nezâire dair herhangi bir tanım yapmamıştır. İbnü’l-Cevzî “vücûh ve nezâir”i, “bir kelimeden Kur’an’ın farklı yerlerinde farklı anlamlar kastedilmesi” diye tarif etmiş, devamında “nezâirin lafızlarda, vücûhun ise manalarda bulunduğu”nu söylemiştir. Bu tarif klasik dönemde İbn Teymiye, Zerkeşî, Süyûtî ve Taşköprîzâde tarafından eleştirilmiştir. Söz konusu eleştiriler nedeniyle olsa gerek, Kâtip Çelebî ve muhtemel başka istisnalar dışında, İbnü’l-Cevzî’nin tanımını benimseyen yok gibidir. Son dönemde de çeşitli eleştiriler yöneltilmekle birlikte, İbnü’l-Cevzî’nin tanımı bazı araştırmacılar tarafından benimsenmiş, bunun en uygun nezâir tanımı olduğu öne sürülmüştür. Fakat İbnü’l-Cevzî’nin tarifi konuyla ilgili eserlerin muhteva ve üslûbü açısından bazı sorunlar taşımaktadır. Makalede İbnü’l-Cevzî’nin nezâir anlayışının, vücûh-nezâir literatürünün üslûbu çerçevesinde değerlendirilmesi ve sorunlu yönlerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda sekiz eser çerçevesinde ve “maraz” lafzı örneğinde vücûh ve nezâir literatürünün üslûbu tanıtılacak, bu sayede İbnü’l-Cevzî’nin tarifinin tahlili yapılacaktır. Böylece ilgili eserlerin muhteva ve üslûbuna en yakın anlayışın tespitine katkı sunulması hedeflenmektedir.
In the first verse of the Qur’an, the first verse of the Qur’an was revealed, and the first verse of the Qur’an was revealed, and the first verse of the Qur’an was revealed, and the first verse of the Qur’an was revealed. Though many of the works on the subject have been written, the predecessors of Ibn al-Jevzî have not made any definition of body and nursery. The Qur’an says: “The Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an. This description was criticized in the classical period by Ibn Teymiye, Zerkeşî, Süyûtî and Taşköprîzâde. It may be because of these criticisms that, except for the Captain Chelebî and other possible exceptions, there is no one who adopts the definition of Ibn al-Jevzî. In recent period, many criticisms have been addressed, but the definition of Ibn al-Jevzî has been adopted by some researchers, and it has been suggested that it is the most appropriate definition of Nazâir. But the description of Ibn al-Jevzî carries some problems with the subject of the work of the great and worthless. In the article it is intended to evaluate the conception of the Nazareth of Ibn al-Jevzî, the body-Nazâir literature in the framework of this and to reveal the problematic aspects of it. In this context, eight works will be presented in the framework and the example of the word "maraz" in the body and the literature of the Nazareth, thus the description of Ibn al-Jevzî will be assessed. This means that it is necessary to provide the most comprehensible and comprehensible contribution to the knowledge and knowledge of the works.
The oldest surviving work on al-wujūh wa’l-naẓāir is Mukātil ibn Sulayman’s (d. 150/767) work. Consequent to being the oldest surviving work on this subject, if Mukātil ibn Sulayman’s al-Wujūh wa’l-Naẓāir is accepted as a milestone, it could be said that works on “al-wujūh wa’l-naẓāir” date back to the early period of Islam. Except for the work of al-Hakīm al-Tirmidhī (d. 320/932) named Tahsīl al-Naẓāiri'l-Qur’ān, in the works written about al-wujūh wa’l-naẓāir, wujūh refers to “the words in the Qur’an that signifies two or more meanings”. As for al-naẓāir, it is equivalent to “other instances where the words used for different meanings in the Qur’an is mentioned or repeated with any of these meanings.”
Alan : İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|