Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 58
 İndirme 8
ALİ EL-KÂRÎ’NİN EL-HİDÂYE’DE İSTİDLAL EDİLEN HADİSLERE YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ
2019
Dergi:  
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
Yazar:  
Özet:

Mezheplerin oluşum serencamına bakıldığında kurucu imamın yazdığı ya da dikte ettiği eserlerin çok önemli bir konuma sahip olduğu görülmektedir. Zira bu eserler mezhebin temellerini oluşturmaktadır. İlerleyen zamanlarda, mezhebin önde gelen imamları arasındaki görüş ayrılıklarını değerlendiren eserler kaleme alınmıştır. Daha sonra -Hanefî mezhebi özelinde- mezhebin görüşlerinin temellendirmesini yapan, bu görüşlerin dayandığı delilleri zikreden çalışmalar ortaya çıkmıştır. Bütün bu çalışmalar mezhep literatürünü oluşturmakta ve mezhebin kurumsallaşmasını ve usûl geleneğinin oluşmasını sağlamaktadır. Hanefî literatürünün önemli eserlerinden birisi Merginânî’nin el-Hidâye’sidir. Bu eser Hanefî mezhebi içerisinde başvurulan en temel kitaplardan birisi olmuş ve üzerine çok sayıda çalışma yapılmıştır. Merginânî, bu eserinde Hanefî mezhebi içerisinde en güvenilir görüşleri seçmiş ve zaman zaman bu görüşlerin delillerini zikretmiştir. Merginânî el-Hidâye isimli eserinde hadislerle sıkça istidlal etmektedir. Ancak el-Hidâye’de kullanılan bu hadislerin bir kısmı bazı eleştirilere maruz kalmıştır. Bu eleştirilerin başında söz konusu rivayetlerin zayıf olduğu, hadis kaynaklarında geçmediği, Hz. Peygamber’e (s.a.s.) isnat edilmediği vb. yönündeki tenkitler gelmektedir. el-Hidâye’de istidlal edilen hadisler, muhtelif mezheplere mensup bazı alimler tarafından tenkide tâbi tutulmuştur. Bunun yanında Hanefî mezhebine mensup bazı alimler de el-Hidâye’deki hadisleri eleştirmiş ve bu hadisler ile istidlal etmenin mümkün olmadığını belirtmişlerdir. Hanefî mezhebine mensup, el-Hidâye’deki hadisleri eleştiren alimlerden birisi Ali el-Kârî’dir. Ali el-Kârî fıkıh ve hadis alanları başta olmak üzere dini ilimlerde iyi eğitim almış bir alimdir. Muhtelif sahalarda kaleme aldığı ve oldukça yetkin eserleri bu hususu teyit eder mahiyettedir. Ali el-Kârî’nin fürû-ı fıkıh alanında kaleme aldığı eserlerden birisi Fethu Bâbi’l-İnâye’dir. Öncelikle bu eser el-Hidâye’nin üzerine yapılmış çalışmalardan birisi olan en-Nükâye isimli kitabın şerhidir. Ali el-Kârî eserinde Hanefî mezhebinin delillerini zikretmiş ve Hanefî alimlerince yapılan istidlalleri değerlendirmiştir. Bu değerlendirme içerisinde el-Hidâye’ye de sıkça yer vermiş ve Merginânî’nin ileri sürdüğü hadislere yönelik tenkitlerini serdetmiştir. Ali el-Kârî, aynı zamanda muhaddis olması sebebiyle bu hadisleri, hadis kaynaklarından hareketle ele almış ve bu kaynaklardaki bilgilere göre değerlendirmiştir. Ali el-Kârî el-Hidâye’deki hadisler hakkındaki eleştirilerini kaleme aldıktan sonra bazı hadislerin farklı lafızlarla, muhtelif tariklerle rivayet edildiğini belirtmiş ve bu rivayetlerin kaynaklarını zikretmiştir. Müellif aynı zamanda söz konusu rivayetleri aktaran râvî ve rivayetlerde zikredilen sahâbîler hakkında değerlendirme yapmakta ve bu rivayetlerin hücciyet değerini de tartışmaktadır. Ali el-Kârî’nin el-Hidâye’deki rivayetlere yönelik eleştirilerini sunduğu bu eseri, el-Hidâye üzerine yapılmış bir çalışma olması da ayrıca ilgi çekicidir.

Anahtar Kelimeler:

ALİ EL-KÂRÎ’NİN EL-HİDÂYE’DE İSTİDLAL EDİLEN HADİSLERE YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ
2019
Yazar:  
Özet:

When you look at the formation of the meshheps, it seems that the works that the founder Imam writes or dictates have a very important position. These works make up the foundation of the religious. In the past, the works that assessed the differences between the religious leaders were taken into account. After that, he was able to find out what he did, and what he did, and what he did, and what he did, and what he did, and what he did. All of these works create the religious literature and ensure the institutionalization of the religious and the formation of the usual tradition. One of the most important works of Hanefî literature is Merginânî’s al-Hidâye. This work has become one of the most basic books applied in the Hanefî religion and has been done on a lot of work. In this book he has chosen the most reliable opinions in the Hanefî religion, and has occasionally mentioned the evidence of these opinions. He is often in the name of the righteous, in the name of the righteous. But some of these hadiths used in al-Hidâye have been exposed to some criticism. These critics in the beginning of the matter are weak, not passed in the hadith sources, Hz. to the Prophet (s.a.s.) not to be admitted. The guidelines are coming. Those who are in the midst of the covenant are the ones who are in the midst of the covenant, and those who are in the midst of the covenant are the ones who are in the midst. But some of them, who are in the midst of the covenant, are the ones who are in the midst of the covenant, and they are not the ones who are in the midst of the covenant, but the ones who are in the midst of the covenant. One of the wise men who criticized the hadiths in al-Hidâye is Ali al-Kari. Al-Qaeda is a well-educated scientist in the religious fields, including fighters and hadith fields. It is a good thing to do, and it is a good thing to do, and it is a good thing to do, it is a good thing to do, it is a good thing to do. One of the works of Ali al-Kari’s forums in the fıkıh area is Fethu Bâbi’l-Inâye. First of all, this book is the name of the book, which is one of the works made on El-Hidâye. In his work, Ali al-Kari recalled the testimony of the Hanefî mezhebi and assessed the testimony of the Hanefî scientists. In this way, he has been able to do so, and he has been able to do so, and he has been able to do so, and he has been able to do so, and he has been able to do so. Ali al-Kari, also because he was a muhaddis, addressed these hadits by movement from the hadith sources and evaluated according to the information in these sources. Al-Kari al-Hidâye, after receiving his criticism of the hadiths in Al-Kari al-Hidâye, pointed out that some hadiths were revived with different words, with various taricts, and mentioned the sources of these hadiths. He also discusses the righteousness of the righteous, and the righteousness of the righteous, and the righteousness of the righteous. It is also interesting that the work of Ali al-Kari’s criticism of the rivages in al-Hidâye is a work done on al-Hidâye.

Ali Al-qârî’s Evaluations On The Hadithes Used As A Proof In Al-hidayah
2019
Yazar:  
Özet:

On looking at the emergence process of mazhabs, one can see that the works that the founder imam wrote or dictated have a very important place, as these works form the bases of the mazhab. In the following times, works that evaluate the disagreements between the leading imams of the mazhab were penned. Later on, works that justfy the mazhab’s views and explain the proofs that these views are baesd on, emerged. All these studies form the mazhabic literature and provide the mazhab’s institutionalization and its methodological formation. One of the important works of Hanefian literature is Al-Hidayah by Marginani. The work has been one of the basic reference books and lots of studies have been done on it. In this work, Marginani collects the most reliable views in Hanefian mazhab and he presents the proofs of some views. On looking at the work, one sees that hadithes are often used as a proof. However some hadithes used in Al-Hidayah has been exposed to some critisizm. The chief critisizm is that the hadithes in question are weak, that they are not found in hatdith sources and that they are not attributed to the Prophet and so on. Hadithes  that are used as an evidence in Al-Hidayah have been citisized by many scholars from different mazhabs. In addition, some scholars from Hanefian mazhab have critised these hadithes and stated that it is not possible to use them as an evidence. One of the scholars from Hanefian mazhab who critisizes the hadithes in Al-Hidayah is Ali Al-Qari. Ali Al-Qari is a well-educated scholar in religious studies especially in Hadith and Fıqh (İslamic Jurisprudence) and his highly competent works that he has penned in different branches confirm his quality. One of Ali Al-Qari’s works penned in furu al- fıqh (subject matters in Islamic jurisprudence) is Fethu Bab Al- Inayah. Firstly, this work is the sharh (detailed explanation) of the book called Nukayah, one of the studies done on Al-Hidayah. In his work, Ali Al-Qari tells the evidences of Hanfian mazhab and evaluates the evidences used by Hanefian scholars by frequently mentioning Al-Hidayah and critisizing the hadithes put forward by Marginani. Being an hadith expert as well, Ali Al-Qari evaluates these hadithes within hadith terminology. After penning his critique on the hadithes in Al-Hidayah, Ali Al-Qari states that one particular hadith is transmitted in different words and in different narrating channels (tariq) by informing the reference sources of these transmissions (rivayah). The author also evaluates the narraters (ravi) in question and ashab (prophet’s friends) mentioned in these transmissions and discusses these transmissions’ evidential value. It is also interesting that this work by Ali Al-Qari in which he presents his critique on the hadith reports is a study that has been done on Al-Hidayah.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 599
Atıf : 1.657
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)