Alevi- Bektaşi inanç sistemi bağlamında, cem ibadetlerinin kendine özgü ritüelik kavram alanı içerisinde dâr, fiziksel olarak cemin icra edildiği meydanın orta yerini karşılamak için kullanılan bir terimdir. Alevi-Bektaşi inancı çerçevesinde, dâr kavramı etrafında oluşan geniş bir söz varlığı ile kavram odaklı biçimlenen ritüel düzenleri mevcuttur. Dâr, ritüelik bir ifade olmasının yanında, felsefî ve sosyolojik boyutta da karşılığı olan, çok katmanlı bir terim olma özelliği gösterir. Huzura çıkmayı, talip olmayı, meydanda bulunmayı, özünü ortaya koymayı simgeleyen dâr kavramı, tasavvufî cevaplarla donatılan, zahirî olmaktan ziyade bâtıni düzeyde karşılığı olan bir meydana işaret eder. Alevi-Bektaşi inanç dairesi çerçevesinde anlamlı olan çeşitli kültürel ve inançsal figürler de dâr olgusu üzerinden telmihen yaşatılmakta, böylelikle kolektif belleğin canlı tutulması ve geleneğin aktarılması mümkün kılınmaktadır. Kavramın anlam yükü göz önünde bulundurulduğunda, ritüelik bir terim olarak değerlendirilmesinin yanında, bâtıni boyutu da göz önünde bulundurularak art anlamlarının okunaklı hale getirilmesinin gerekli olduğu açıktır. Bu çalışmada, dâr kavramının ne olduğu üzerinde durularak semantik içeriği ele alındıktan sonra, kavram etrafında gelişen, ritüelik terimler, deyimler, tercümanlar ve gülbanklardan oluşan söz varlığı ile dâr merkezli gelişen ritüelik evren hakkında bilgi verilecektir. Anahtar Kelimeler: Alevi-Bektaşi, cem, dâr, ritüel.
In the context of the Alevi-Bektaşi system of faith, a term used to meet the middle place of the square where the ceremony is physically performed, within the specific ritual concept area of the century worship. In the framework of Alevi-Bektaşi belief, there are ritual arrangements formed with the concept-oriented existence of a widespread word formed around the concept. In addition to being an expression of rituals, it has a characteristic of being a multi-layer term, which also corresponds in philosophical and sociological dimensions. The concept of righteousness, which symbolizes the righteousness, the desire, the standing in the square, the manifestation of its essence, is equipped with tasavouffic answers, indicates a occurrence that is rewarded at the level of baptism rather than to be zahiri. The various cultural and religious figures that are meaningful within the framework of the Alevi-Bektaşi faith department are also lived through the profit, thus making it possible to keep the collective memory alive and to transfer the tradition. When the meaning burden is taken into account, it is clear that in addition to considering rituals as a term, it is necessary to make art meanings readable, taking into account the size of the statue as well. In this study, after discussing the semantic content, focusing on what the concept of profit is, the concept will develop around, with the existence of the word of ritual terms, phrases, translators and rose banks, and the profit-centered development of the ritual universe. Keywords: Alvi-Bektaşi, cem, dâr, ritual.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|