Alevi ve Bektaşi inancına göre, manevi bir dünyada yaratanla bütünleşme hali olan ve aynı zamanda müziğin bir uygulama alanı olarak kullanıldığı cem törenleri, müziğin aktarımı ve devamlılığı bakımından önemli bir yere sahiptir. Bununla birlikte cemlerde icra edilen eserler müzikal anlamda Tasavvufi Türk Halk Müziğinin repertuvarını da oluşturmaktadır. Araştırmaya konu olan Otman Baba Süreği cemlerinde karşımıza çıkan repertuvar içerisinde de söz konusu repertuvar örneklerinden nefesler ve semahlar yer almaktadır. Ancak icra edilen semahlar üzerine yazılmış kaynakların sınırlı olduğu tespit edilmiştir.Bu çalışmada araştırmaya konu olan Otman Baba’dan kısaca bahsedilerek cemlerde bir ibadet uygulaması olan semahın, etimolojik anlamına ve konuyla ilgili çeşitli görüşlere yer verilecektir. Daha sonra çalışmanın asıl kısmını oluşturan Otman Baba Süreği cemlerinde dönülen Turnalar Semahı’nın bölümleri, icra ediliş biçimi, figüratif yapısı, kişi sayıları hakkında bilgiler verilip bu semahın yörede yaşayan dede/babalar, zâkirler ve insanlar için ne ifade ettiği aktarılacaktır. Son olarak eser müzikal yönden (ritmik, makamsal, melodik) incelenecektir.Çalışmada esas olarak, Otman Baba Süreğinde yer alan Turnalar Semahı’nın yerel müzik özelliklerinin ortaya konulması, dönülen semahın temel müzik özellikleri ile birlikte yerel özelliklerinin belirlenmesi ve daha sonra yapılacak olan benzer çalışmalara müzik analizi açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Semah, Turnalar Semahı, Otman Baba Süreği, Rumeli Yöresi.
According to Alevi and Bektaşi's belief, the cent ceremonies, which are a state of integration with the creator in a spiritual world and are also used as an area of application of music, have an important place in terms of the transmission and continuity of music. However, the works performed in the cemets form the repertoire of Tasavvufi Turkish People's Music in musical sense. The research is subject to the Autman Father's Process in the repertoire that we see in the respective repertoire examples are also breathing and breathing. But it has been found that the sources written on the executed semahs are limited.In this study, a brief mention of Otman Baba, which is the subject of the research, will include the etimological meaning of the semah, which is a practitioner in the semahs, and the various opinions on the subject. Then the main part of the work will be given information about the parts of the Tournaments Semahı, the form of execution, the figurative structure, the number of persons and what this semah means for the grandparents/fathers, zâkir and people living in the place. Finally, the work will be studied in a musical direction (ritmic, makamsal, melodic).In the study, it is essentially believed that the presentation of the local music characteristics of the Tournaments Semah, which is part of the Otman Father Period, will contribute to the local characteristics of the returned Semah, together with the basic music characteristics, and the similar works that will be done later in terms of music analysis.Anahtar Words: Semah, Tournaments Semah, Otman Father Period, Rumeli Area.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|