Sözlü kültür ürünlerinin üretilmesinde, aktarılmasında, temsilinde; sazlar, sözler, icracılar kadartemsil edildikleri kültür ortamlarının da önemli rolü vardır. Bulunduğu coğrafyanın, sosyal atmosferinizlerini taşıyan bu ortamlar, müziğin karakterinin de önemli belirleyicisi olurlar ki Alevi ve Bektaşikültürü içerisindeki kadınların, yetiştikleri sosyo-müzikal ortam (Cem evi, muhabbet ortamı) ve buortam içerisinde müzikle kurdukları ilişki de, Alevi ve Bektaşi kadınların müzik kimliklerinin (âşık,zâkir) tanımlanması açısından önem arz eder.Çalışma, -toplumsal cinsiyet1 perspektifinin, Alevi ve Bektaşi kültürü içerisinde kadın kimliğininmüzik rolünü incelemekte yararlı olduğu düşüncesiyle- cinsiyet rolleri üzerine yorumlayıcı biranlayış ve etnografik bir yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Bu yaklaşım içerisinde, saha çalışmasındakiişitsel veriler ve yayınlanmış müzik verileri kapsamında; bu kültür içerisinde söz-müzik üreten, sözlükültür ürünlerini temsil eden kadınların deneyimleri temel alınmıştır.Bu doğrultuda, “Kadınların yetiştikleri kültür ortamları ve bulundukları icrâ ortamları, müzikkimliklerini belirleyen önemli bir ölçüt olarak görülebilir mi?”, “Yetiştikleri kültür ortamlarında elealdıkları konular-müzikli aktarımlar, kadınlara özgü müzik kimliğini sorgulamaya zemin hazırlarmı?” Soruları, çalışmanın çıkış noktasını oluşturan sorular olmakla birlikte, yanıtları da sonucunönemli tespitleri arasında yer almıştır.Araştırmanın kapsamı; kadınların yetiştikleri kültür ortamının [mekânın (ritüel ortamı, muhabbetortamı)], kadınların sanat temsilleri üzerindeki etkilerine ilişkindir. Araştırmanın ana hatlarınıoluşturan sorular; kadınların yer aldığı icra ortamının (mekân), mekân teorisi ve toplumsal cinsiyetkodlaması ile yakından ilişkili olduğu varsayımına dayanmaktadır.
In the production, transmission, representation of verbal cultural products, the vocals, words, executives also play an important role in the cultural environments in which they are represented. These environments carrying your social atmosphere, are also important determiners of the character of the music that women in Alevi and Bektaşikulturu, the social-musical environment they raise (Cem house, conversation environment) and the relationship they establish with music in buortam, are important in terms of the identification of the music identities of Alevi and Bektaşi women (love, love, love). This approach is based on the experience of women producing word-music in this culture, representing vocabulary products.In this regard, "Can women's cultural environments and the educational environments in which they are seen as an important measure determining their musicality?"Is the subjects-musical translations that they discuss in their cultural environments preparing the ground to question women's musical identity?" Though the questions are the starting point of the study, the answers are also among the outcome-important findings. The scope of the study is related to the influence of the cultural environment in which women grow [the space (ritual environment, conversation)] on the art representations of women. The main lines of the study are based on the assumption that the executive environment in which women are involved is closely related to the theory of space and social gender coding.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|