User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 56
 Downloands 16
SİCİLYA’DA HANEFİLİK
2019
Journal:  
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
Author:  
Abstract:

Günümüze kadar gelebilme başarısı gösteren mezhepler içerisinde ve Müslüman coğrafyada en fazla müntesibi bulunan ve Doğudan Batıya en çok tanınan mezhep Hanefî mezhebidir. Hanefî mezhebinin bu kadar taraftar bulmasında İmam-ı A’zam’ın görüş ve düşünceleriyle mezhep anlayışının teşekkülündeki kurucu kişiliği, hocalarından aldığı fıkhî yorumları günün şartlarına göre doğru biçimde yorumlaması ve kıyasla birlikte istihsan metodunu icat etmesinin rolü büyüktür. Buna, Hanefiliğin resmi mezhep olarak kabul edilmesi, Ebu Hanife’nin öğrencilerinin mezhep fıkhını tedvin etmeleri, nesilden nesile mezhep görüşlerini aktaracak bir öğrenci silsilesinin bulunması ve kanun koyma ihtiyacı gibi sebepler de ilave edilebilir. Hz. Peygamber’in yeni Müslüman olan topluluklara gönderdiği muallim ve kadı uygulaması daha sonraki halifeler döneminde de aynen devam ettirilmeye çalışılmıştır. Müslümanların Doğu topraklarında başlayan ilk fetihleri ile bu topraklara İslam ahlakı ve adabını öğreten fakih şahıslar aracılığı ile Müslümanların ibadetleri ve günlük hayatlarını kuşatan fıkıh ya da hukuk da götürülmüştür. Bu uygulama İslam’ın Batı’ya geçişteki ilk noktası olan Mısır ve daha sonra yayılacağı Kuzey Afrika’da da aynen korunmuştur. Hz. Osman döneminden başlayarak Mısır’a gönderilen ve daha sonra adil halife Ömer b. Abdülaziz döneminde de devam ettirilen muallim ve fakih şahsiyetler gönderme uygulamaları, bu coğrafyanın öncelikle Müslümanlaşmasına, ardından da bu şahısların etrafında oluşan şahsa dayalı müstakil mezheplerin oluşmasına vesile olmuştur. Kûfe, Medine, Şam gibi merkezlerde hicri II. yüzyıldan itibaren başlayan mezheplerin oluşum süreci, Batıdaki coğrafyayı da etkilemiştir. Doğu’daki medreselerde eğitim alan birçok fakih, aldıkları bu eğitimi Batı’da yeni fethedilen topraklara nakletmişler, böylece mezhepleşme olgusu Doğu ile Batı’da aynı anda başlamıştır denilebilir. Bu dönemde, aralarında Hanefi mezhebinin kurucusu Ebu Hanife’nin ve öğrencilerinin de bulunduğu birçok müctehid imamın görüşleri bu coğrafyaya öğrenciler aracılığı girmeye başlamıştır.   Özellikle 750 yılında Emevilerden sonra iktidara gelen Abbasilerden itibaren Hanefiliğin resmi mezhep olarak devlet yönetiminde aktif rol yüklenmesiyle birlikte, öncelikle Doğuda Mâverâünnehir topraklarına uzanan Hanefi mezhebi, hemen hemen aynı zaman diliminde öncelikle Kuzeybatı Afrika’ya, oradan da Sicilya ve Endülüs topraklarına kadar yayılmıştır. Bu makalede, Hanefi mezhebinin Batı topraklarına geçişi, kâdîların bu mezhebin yayılmasındaki katkıları, bu kadılar arasında öncelikle Sicilya fatihi Esed b. Furat’ın etkisi ve daha sonraki kadıların yaptıkları katkılar, adada Hanefiliğin taraftar bulmasındaki sebepler ve etkisini kaybettiği yılları içeren kısa bir silsile takip edilecek ve mezhebin Sicilya’daki seyrinin tarihçesi ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır. 

Keywords:

SİCİLYA’DA HANEFİLİK
2019
Author:  
Abstract:

It is the most famous and best known religion in the world, and the most famous religion in the world, and the most famous in the world. In finding so many supporters of the Hanefî religions, the creator’s personality in the creation of Imam-i A’zam’s views and thoughts of the religious understanding, the fictional comments he received from his teachers according to the conditions of the day, and the role of inventing the method of prayer in comparison is great. It can also be added to reasons such as the recognition of Hanephism as the official discipline, the care of Abu Hanife’s students for the discipline, the existence of a student silhouette to transmit their discipline opinions from generation to generation, and the need to put the law. by Hz. The prayer of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the prayer of the Muslims (peace and blessings of Allah be upon him) and the prayer of the Muslims (peace and blessings of Allah be upon him) and the prayer of the Muslims (peace and blessings of Allah be upon him) and the prayer of the Muslims (peace and blessings of Allah be upon him). The first conquests of the Muslims began in the Eastern territory and through the fakih persons who taught Islamic morality and adab to these territories and the fights or laws surrounding the Muslims' worship and daily lives were taken. This practice is also protected in Egypt, which is the first point of the Islamic transition to the West, and in North Africa where it will then spread. by Hz. From the Ottoman period, he was sent to Egypt and then the righteous calife Omar B. The practices of sending muallim and fakih personalities continued in the period of Abdülaziz, have been the opportunity for this geography to first become Muslim, and then for the formation of individual-based religions formed around these persons. In the city of Hicri II, such as the Qûfe, Medine and Damascus. The process of the formation of the disciples that began in the century has also affected the geography in the West. Many of those who have been trained in the Middle East have transferred their education to the newly conquered territories in the West, so that the phenomenon of secularization has begun at the same time in the East and the West. During this period, the views of many Muslim imam, including the founder of the Hanefi mosque, Abu Hanife and his students, began to enter this geography through students. Especially from the Abbasians who came to power after the Emevians in 750, with the active role of Hanefilians as the official discipline in the state administration, the Hanefilians, which first extended to the Mâverâünnehir territories in the east, almost in the same period spread first to the northwest Africa, from there to the territories of Sicily and Endulus. In this article, the transition of the Hanefi mosque to the Western territory, the contribution of the Cadians to the spread of this mosque, among these women first the influence of the Sicilian fatihi Esed b. Furat and the subsequent contributions of the women, will be followed by a short silhouette of the years where the Hanefians lost the reasons and influence of finding their supporters on the island, and the history of the mosque in Sicily will be revealed.

2019
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 599
Cite : 1.656
2023 Impact : 0.16
Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)