Bu çalışma, şerhin metni tekrar eden değil, metni aşan bir telif türü olduğu varsayımını temellendirmek için Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber adlı eserinin şerhleri arasında bir mukayeseyi konu edinmektedir. Ebû Hanîfe, Sünnî düşüncesinin mümessillerinin başında yer aldığı için eserleri, İslâm düşünesinde ilgiyle karşılanmıştır. Bunlar arasında el-Fıkhü’l-ekber adlı eser, daha ön plandadır. Bu sebeple olsa gerek el-Fıkhü’l-ekber, özellikle Osmanlılar döneminde de birçok defa şerh edilmiştir. Mukayesemizi Osmanlı dönemi şârihleri İlyas b. İbrâhîm es-Sînobî, Ali el-Kârî, Ebü’l-Müntehâ el-Mağnisâvî ve Bahaeddinzâde ile sınırlandırdık. Bütün konular üzerinde dört şerhin analizi makale boyutunu aşacağı için çalışmamızı ilgili şerhlerdeki belirli konularla kayıtlandırdık. Makalede el-Fıkhü’l-ekber’e yönelik anılan şerhler üzerinde mukayeseli bir analiz yöntemi takip edilecektir. Sonuç olarak aynı metin üzerinde farklı müelliflerin şerhlerine yansıyan kelâmî arka planları, şerh geleneği ve Osmanlı kelâm geleneği açısından eserlerin taşıdığı değeri ortaya koymayı hedeflemekteyiz. Ayrıca müelliflerin biyografilerini de göz önünde bulundurarak el-Fıkhü’l-ekber şerhlerindeki kelâm ve tasavvuf karşılaşması hakkında bazı muhtemel çıkarımlarda da bulunacağız.
This study focuses on a comparison between the sherls of the work of Abu Hanife, named al-Fıkhü’l-ekber, to justify the assumption that the sherlin is not a repeating text, but a type of authorship that exceeds the text. He is the one who has the right to do so, and he is the one who has the right to do so, and he is the one who has the right to do so. Among them, the name of El-Fıkhü’l-ekber is more on the front plan. Therefore, it is necessary that al-Fıkhü’l-ekber, especially in the Ottoman period, has been honoured many times. We have made our complaints with the Holy Qur’an and the Holy Qur’an and the Holy Qur’an and the Holy Qur’an and the Holy Qur’an and the Holy Qur’an and the Holy Qur’an. We recorded our work with specific topics in the related charges because the analysis of the four charges on all topics will exceed the size of the article. In the article, a comparative analysis method will be followed on the charges mentioned to al-Fıkhü'l-ekber. As a result, we aim to reveal the value of the works in terms of the literary backgrounds, the tradition of the honor and the Ottoman literary tradition that reflect the charities of different authorities on the same text. In addition, considering the biographies of the mutilators, we will also find some possible conclusions about the talks and tasavvuf encounters in the al-Fıkhü'l-ekber sherh.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|