Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 12
 Görüntüleme 51
 İndirme 15
Anadolu’nun İslamlaşmasında Ahi Evren ve Ahiliğin Rol Modelliği
2019
Dergi:  
Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Anadolu’nun İslamlaşmasında Ahi Evren ve Ahiliğin Rol Modelliği The Role Modelling of Ahi Evren and Ahi Community in the Islamisation of Anatolia Mehmet Şirin AYİŞ Dr. Öğr. Üyesi Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Tasavvuf Anabilim Dalı Asst. Prof. Dr., Bingol University, Faculty of Islamic Sciences, Department of Islamic Mysticism. Bingöl, Turkey [email protected] ORCID: 0000-0002-7040-4110 Geliş Tarihi: 06.02.2019, Kabul Tarihi: 13.02.2019 DOI: 10.34085/buifd.523520   Ahi Evren, Anadolu Ahilik Teşkilatı’nın kurucusu olarak kabul edilir. Tam ad Şeyh Hâce Nasiru’d-din Mahmud el Hoyî’dir. Ahi Evren, 1171 tarihinde, Azerbaycan’ın Hoy şehrinde dünyaya gelmiştir. Zamanının önemli âlimlerinden dersler okumuştur. Orta Asya’dan Anadolu’ya gelen sufi bir şahsiyettir. Mesleği dericilik olan Ahi Evren Kayseri başta olmak üzere irşad amacıyla Anadolu’nun diğer şehirlerini de gezerek buradaki esnafı teşkilatlandırmıştır.  Ahi Evren, tasavvuf anlayışını, esnaflık teşkilatı ile birleştirerek bu alanda sağlam kurallar ortaya koymuştur. Bu yüzden evvela Kayseri’de Ahilik teşkilatını kurulmasına vesile olmuştur. Kayseri merkezli olarak ortaya koyduğu bu faaliyetler, vefatından sonra da Anadolu’da asırlarca devam etmiştir. Ahilik anlayışı, ibadet hayatına önem verdiği kadar, çalışma hayatına da önem vermiştir. Çalışma hayatında dürüstlük prensibine riayet etmek, ahlaklı ve erdemli olmak ahiliğin önem verdiği konuların başında gelir. Bu prensiplere uyarak bu teşkilata girenler, iyi ve güzel vasıflarla tanınmışlardır. Bu durum, toplumda ahlaklı ve faziletli insanların sayısının artmasın vesile olmuştur. Bunun bir sonucu olarak da tekke, medrese, zaviye, han, hamam gibi vakıf eseri birçok mekân inşa edilmiştir.   Bu çalışmamızda, Ahi Evren ve Ahilik Teşkilatının, Anadolu’nun İslamlaşma sürecinde Anadolu’ya göç etmiş ve burayı yurt edinmiş Türk topluluklarının bu yeni yerleşim yerinde huzur ve sükûnet içerisinde yaşamalarını sağlamak için ahlakî, meslekî, iktisadî, ticarî, siyasî ve idarî alanlarda otaya koydukları rol modellikler üzerinde durulacaktır.

Anahtar Kelimeler:

The role model of the Ahi Universe and the alienism in the Islamization of Anadolu
2019
Yazar:  
Özet:

The Role Modelling of Ahi Universe and Ahi Community in the Islamisation of Anatolia. Member of the University of Bingöl Faculty of Theology, Tasavvuf Anabilim Dali Asst. Prof. Dr., Bingol University, Faculty of Islamic Sciences, Department of Islamic Mysticism. Bingöl, Turkey [email protected] ORCID: 0000-0002-7040-4110 Date of entry: 06.02.2019, Date of admission: 13.02.2019 DOI: 10.34085/buifd.523520 Ahi Universe is considered as the founder of the Anatolian Ahi Society. This is the name of Muhammad (Muhammad) and the name of Muhammad (Muhammad). Ahi Universe was born in 1171 in the city of Hoy in Azerbaijan. He learnt the important lessons of his time. He is a sufi person who comes from Central Asia to Anadolu. Ahi Universe Kayseri, which is a professional dermatology, has also visited the other cities of Anatolia for the purpose of excursion, primarily in order to organize the trade here.  Ahi Universe, combining the conception of Tasavvuf with the trade organization, has established solid rules in this field. This is why it was time to establish an alignment organization in Kayseri. These activities, which Kayseri focused on, continued for centuries in Anatolia after his death. He is the one who gives his life as much attention to his life as his life. Respecting the principle of honesty in the work life, being moral and decent comes at the forefront of the topics that the alienation matters. Those who enter this organization according to these principles are well-known with good and good qualities. This has led to an increase in the number of moral and beneficial people in society. As a result, the foundation works such as tekke, medrese, zaviye, han, hamam have been built in many places.   In this work, we will focus on the roles of the Ahi Universe and the Ahilik Organization in the moral, professional, economic, trade, political and administrative fields to ensure that the Turkish communities who have migrated to Anadolu in the Islamization process of Anadolu and have acquired the country in peace and peace in this new settlement.

Anahtar Kelimeler:

2019
Yazar:  
Özet:

The Role Modelling of Ahi Evren and Ahi Community in the Islamisation of Anatolia The Role Modelling of Ahi Evren and Ahi Community in the Islamisation of Anatolia Ahi Evren is accepted as the founder of the Anatolian Ahi Community. His full name is Hâce Nasiru’d-din Mahmud el Hoyî. He was born in Khoy, Azerbaijan in 1171 and took lessons from the prominent scholars of his time. He was a Sufi who came to Anatolia from Central Asia. Being a leather worker, he travelled in Kayseri and other Anatolian cities for irshad (act of showing the true path), and organised craftsmen and tradesmen in these cities.  Ahi Evren combined Sufism with craftsman’s institution, and laid down solid rules in this area. Thus, he led the foundation of Ahi community first in Kayseri. His Kayseri based activities continued across Anatolia for centuries after his death.  Ahism valued working life as much as worship. Respecting the principle of honesty in working life and being moral and virtuous were the main aspects considered important in Ahism. Those complying with these principles and joining the organisation were known with good and decent qualities, which contributed to the increase in the number of morally justified and virtuous people in society. As a result, many buildings were constructed as foundation work such as dervish lodges, madrasahs, zawiyahs, inns and public baths. This study explores the role modelling displayed by Ahi Evren and Ahi Community in moral, professional, economic, trade, political and administrative areas to ensure that Turkish communities that migrated to Anatolia and adopted it as their homeland in the process of the Islamisation of Anatolia lived in peace and harmony in this new settlement. .

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler






Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 337
Atıf : 241
2023 Impact/Etki : 0.061
Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi