Bu makale Osmanlı toplum hayatından fetvalara yansıyan boşama yeminlerine, yemin ihlallerine ve yeminleri iptal etmek üzere müftülerin önerdiği hukuki çarelere odaklanmaktadır. Amaç müftülere danışılan meselelerden hareketle Osmanlı toplum hayatında boşama yemininin kullanım alanlarını, meydana getirdiği evlilik içi-dışı sorunları ve bu sorunların giderilme yollarını göstermektir. Makalede veri kaynağı olarak kullanılan fetvalar 16.-18. yüzyıllarda Anadolu ve Rumeli’de görev yapmış Hanefî müftülere bizzat sorulanlarla sınırlandırılmıştır. Makale birçoğu yazma olarak bulunan mecmualarda yer alan fetvaları temel veri kaynağı olarak kullanan bir hukuk tarihi çalışmasıdır. Hanefî hukuk geleneğinde şartlı boşamanın bir tür yemin olarak kabul edilmesi Osmanlı toplum hayatında boşama tasarrufunun ötesinde farklı amaçlarla kullanılmasına zemin hazırlamıştır. Çok sayıda fetva göstermektedir ki boşama yemini aile içinde bazen kocanın karısını kısıtlama ve terbiye etme aracı, bazen Hanefî mezhebinin kadın aleyhine mağduriyet oluşturabilecek kimi kurallarına karşı alınan bir tedbirdir. Boşama yemini toplum hayatında kişisel kararları pekiştirmek için kullanılmış, borç ilişkilerinde sıklıkla sözlü teminat olarak işlev görmüş ve otorite sahiplerinin kişilere baskı kurmasına imkân vermiştir. Boşama yeminlerinin ihlal edilmesi birçok durumda ciddi ailevi sorunlara neden olacaktı. Bu nedenle Osmanlı müftüleri yeminleri iptal etmek üzere bazı hukuki çareler önermişlerdir. Bu çareler genellikle vekâlet, fuzûlî nikâh ve eşi boşamak-yemini bozmak-eşi yeniden nikâhlamaktır. Makale bu bulguların dayandığı çok sayıda fetvayı Hanefî hukuk öğretisi eşliğinde betimlemekte ve yorumlamaktadır.
This article focuses on the divorce swears that reflect from the Ottoman society life to the fetuses, the breaches of the swears and the legal means proposed by the Mufti to cancel the swears. The aim is to show the fields of use of the divorce jury in the Ottoman society by moving from the issues consulted to the Muftails, the internal and external problems it creates and the ways to solve these problems. The fetvals used as a source of data in the article were limited to those who were questioned personally to the Hanefî mufti who served in Anatolia and Rumeli in the 16th and 18th centuries. The article is a law-history study that uses the fetals found in the texts found in writing as a basic source of data. The acceptance of conditional divorce as a kind of swear in the Ottoman society has prepared the ground to be used for different purposes beyond the saving of divorce. A lot of fetva shows that divorce jury in the family is sometimes a means of limiting and educating the wife of the husband, sometimes a measure taken against the rules of the Hanefî religious religion that can cause victims against the woman. The divorce jury was used to strengthen personal decisions in the social life, often served as a verbal guarantee in debt relationships and allowed authority owners to press people. The breach of the divorce swears would cause serious family problems in many cases. Therefore, the Ottoman Muftials proposed some legal measures to cancel the swears. These methods are often the divorce, divorce, and divorce, and divorce, and divorce, and divorce. The article describes and explains many of the fetvages on which these findings are based in the accompaniment of Hanefî law teachings.
Field : İlahiyat
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|