User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 3
 Views 7
Çağdaş Tiyatroda Tek Perdeli Oyunlar (Tek Perdeli Oyun Üzerine Yapılan Çalışmaların Ana Hatları Ve Bibliyografyalarıyla)
2017
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

Çağdaş Tiyatroda Tek Perdeli Oyunlar adlı eser, önsöz hariç üç bölümden meydana gelmektedir. Birinci bölüm, öğretmen ve öğrencilere yol gösterici olması amacıyla yazılmış tanıtım niteliğinde bir giriş bölümüdür. İkinci bölüm, tek perdeli oyun metinlerine ayrılmıştır. Bu bölümde on sekiz yazara ait tek perdeli oyun metinlerine yer verilmiştir. Bu yazarlar ve oyunları şöyle sıralanmaktadır: Sir James M. Barrie, ‘The Twelve Pound Look’; George Middleton, ‘Tradition’; Althea Thurston, ‘The Exchange’; Percy Mackaye, ‘Sam Average’; Lady Augusta Gregory, ‘Hyacinth Halvey’; Eugene Pilot, ‘The Gazing Globe’; Anton Tchekov, ‘The Boor’; Bosworth Crocker, ‘The Last Straw’; Alfred Kreymborg, ‘Manikin and Minikin’; Paul Greene, ‘White Dresses’; Arthur Hopkins, ‘Moonshine’; Paul Hervieu, ‘Modesty’; Jeannette Marks, ‘The Deacon’s Hat’; David Pinski, ‘A Dollar’; Beulah Bornstead, ‘The Diabolical Circle’; Hermann Sudermann, ‘The Far Away Princess’; August Strindberg, ‘The Stronger’. Eserin üçüncü bölümünü dört farklı ölçüte göre düzenlenmiş bibliyografyalar oluşturmaktadır. Birinci bibliyografya, tek perdeli oyun koleksiyonlarına yönelik; ikincisi, tek perdeli oyun listelerine yönelik; üçüncüsü, tek perdeli oyun hakkında gönderimde bulunmaya yönelik; dördüncüsü ise oyunların nasıl oluşturulduğuna yöneliktir. Çalışmanın bundan sonraki bölümünde eserin giriş bölümünün İngilizceden Türkçeye çevirisi yer almaktadır. Bu giriş bölümünde, dramatik özel bir tür olarak değerlendirilen tek perdeli oyunların incelenmesinde kullanılabilecek yeni bir yaklaşım önerisinde bulunulmuş ve tek perdeli oyunların dramatik çözümlenmesi ile temel yapılanışı, seçilen on sekiz eserden yeri geldikçe örnekler de verilerek şu iki ana başlık altında ele alınıp değerlendirilmiştir: tek perdeli oyunların konusu ve tek perdeli oyunların tekniği [karakter, olay örgüsü (giriş, gelişme ve sonuç), diyalog, sahne işçiliği ve sahne yönetimi].

Keywords:

Introduction Chapter Of Contemporary One-act Plays
2017
Journal:  
Turkish Studies
Author:  
Abstract:

This collection of one-act plays appears because of an increasingly large demand for such a volume. The plays have been selected and the Introduction prepared to meet the need of the student or teacher who desires to acquaint himself with the one-act play as a specific dramatic form. The plays included have been selected with this need in mind. Accordingly, emphasis has been placed upon the wholesome and uplifting rather than upon the sordid and the ultra-realistic. The unduly sentimental, the strikingly melodramatic, and the play of questionable moral problems, has been consciously avoided. Comedies, tragedies, farces, and melodramas have been included; but the chief concern has been that each play should be good dramatic art. They are: Sir James M. Barrie, ‘The Twelve Pound Look’; George Middleton, ‘Tradition’; Althea Thurston, ‘The Exchange’; Percy Mackaye, ‘Sam Average’; Lady Augusta Gregory, ‘Hyacinth Halvey’; Eugene Pilot, ‘The Gazing Globe’; Anton Tchekov, ‘The Boor’; Bosworth Crocker, ‘The Last Straw’; Alfred Kreymborg, ‘Manikin and Minikin’; Paul Greene, ‘White Dresses’; Arthur Hopkins, ‘Moonshine’; Paul Hervieu, ‘Modesty’; Jeannette Marks, ‘The Deacon’s Hat’; David Pinski, ‘A Dollar’; Beulah Bornstead, ‘The Diabolical Circle’; Hermann Sudermann, ‘The Far Away Princess’; August Strindberg, ‘The Stronger’. The Dramatic Analysis and Construction of the One-Act Play, which appears in the Introduction, also has been prepared for the student or teacher. This outline-analysis and the plays in this volume are sufficient material, if carefully studied, for an understanding and appreciation of the one-act play.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles






Turkish Studies

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 12.054
Cite : 47.103
2023 Impact : 0.276
Turkish Studies