User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 73
 Downloands 15
Bir Siyasi Kültür Eleştirisi, Osmanlılık: Bir Ermeni Gencinin Hatıra Defteri
2020
Journal:  
21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi
Author:  
Abstract:

Osmanlı Devleti’nin dağılma döneminde hüküm süren “Osmanlıcılık, İslamcılık ve Türkçülük” ideolojileri devleti kurtarma planları olarak benimsenmiştir. Bahsedilen üç ideoloji de kendisine anayasal düzlemde yer bulmuştur. II. Meşrutiyet’ten itibaren yükselişe geçen Türkçülük, diğer ideolojilere nazaran daha farklı bir sentezi benimsemiştir. Modern Türk milliyetçiliğinin yolunu açan bu ideoloji ileride, cumhuriyetin temel zemini olarak varlığını sürdürmüştür. İdeolojiler birbirleriyle karşı karşıya gelirken, hayatını Rus saldırılarından kendisini korumakla geçirmiş bir babanın oğlu olan, daha okul yıllarında Türkçülük anlayışını benimseyen ve Osmanlıcılığa şiddetle karşı çıkan, bu ideolojinin geçersiz olduğunu savunan Ömer Seyfettin edebi anlatılar yoluyla fikirlerini yaymaya çalışmıştır. Dönemin toplumunu iyi bir şekilde analiz eden yazar, devleti kurtarma planının Osmanlıcılık olmadığını anlatmayı kutsal bir vazife olarak görmüştür. Otuz altı yıllık yaşamına sayısız eser sığdıran fikir adamı Seyfettin, milli bilinci aşılamaya, kimlik şuuru oluşturmaya çalışır. Dolayısıyla bu temalar onun eserlerinin ana zemini oluşturur. Yayımladığı eserlerde Türkçülük önderliğinde diğer ideolojilere şiddetle karşı çıkar. Bu anlayışla 1918 ‘de Ashab-ı Kehfimiz’i kaleme alır. Eserin önsözünde, dönemin aydınlarının derin bir uykuda olduğunu, dini, dili, etnik aidiyetleri, kültürü, tarihi farklı olan topluluklardan ortak bir değer, millet oluşturulamayacağını belirtmiştir. Pek fazla incelenmemiş olan bu eserinde içinde bulunduğu dönemin eleştirisini Ermeni bir gencin anlatımıyla verir. Uzun hikâye olarak nitelendirdiği eserinde, Osmanlıcılık ideolojisinin nasıl bir kavram olduğunu dönemin azınlıkları üzerinden vermeye çalışmıştır. İnceleyeceğimiz metin bir bakıma II. Meşrutiyet sonrası toplumun siyasi, ekonomik ve kültürel yapısı hakkında bilgi edinmemizi de sağlamıştır. Bu çalışmamızda Ashab-ı Kehfimiz adlı eser üzerinden süresi dolmuş bir akım olarak belirttiği Osmanlıcılık ideolojisinin eleştirisi, Türkçülük ideolojisinin haklılığı ve bu ideolojinin neden benimsenmesi gerektiği verilmeye çalışılacaktır.

Keywords:

A Political Culture Criticism, Ottomanism: A Armenian Youth Memorial Book
2020
Author:  
Abstract:

The ideologies of "Othmanism, Islamism and Turkishism" ruled during the period of the dissolution of the Ottoman State were adopted as plans to rescue the state. The three ideologies mentioned in this article have also found their place in the constitutional level. and II. From the rise to the rise from the legitimacy, the Turkish has adopted a more different synthesis than the other ideologies. This ideology, which opened the way to modern Turkish nationalism, has continued to exist in the future, as the basic ground of the Republic. While the ideologies encounter each other, Omer Seyfettin, the son of a father who spent his life protecting himself from the Russian attacks, tried to spread his ideas through the literary stories, who adopted the concept of Turkish in the school years and strongly opposed Ottomanism, who defended that this ideology was invalid. The writer, who analyzed the society of the time well, has seen it as a sacred duty to tell that the state rescue plan is not Ottomanism. Thirty-six years of life, the idea man Seyfettin tries to vaccinate national consciousness, to create an identity foundation. Thus, these themes form the main ground of his works. In his works, he strongly opposes other ideologies under the leadership of Turkish. With this understanding, in 1918, the Ashab-i Kehfimiz took the pen. In the prejudice of the work, it stated that the light of the time is in a deep sleep, that a common value from communities that are different from religion, language, ethnicity, culture, history, the nation cannot be created. A lot of uncovered criticism of the time he was in this work gives the criticism of the time he was in the story of an Armenian young man. In his work he described as a long story, he tried to give the concept of the Ottomanism ideology through the minorities of the time. I’m going to look at it in a way II. It also enabled us to learn about the political, economic and cultural structure of society. In this work we will try to give the criticism of the Ottomanism ideology, which has been stated as a full-time stream through the work of Ashab-i Kehfimiz, the righteousness of the Turkish ideology and why this ideology should be adopted.

Keywords:

0
2020
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 537
Cite : 2.197
2023 Impact : 0.162
21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi