Sinema ve mimarlığın ortak paydası mekân kavramı olup; yaşanan ve deneyimlenen mekânlar bu arakesitte değerlendirilmektedir. Sinema, filmler üzerinden farklı ölçeklerde mekân üretimlerini tecrübe edebilmeye olanak tanımakta, zamansal ve mekânsal olarak geçmiş ve geleceği bir arada değerlendirerek, zaman ve mekânı bu çerçevede ortak bir zemine oturtmaktadır. Zaman ve mekân olgusu içerisinde sinema filmleri çekildiği zamana, mekâna, topluma ait birçok veriyi bünyesinde barındırmaktadır. Bu bağlamda mimarlık, içinde bulunulan zaman diliminde gerçek mekânların tasarımını hedef alır iken; sinema bu mekânların farklı zaman dilimlerinde farklı temsillerini üreterek, izleyiciye film kurgusu içerisinde sunmayı hedeflemektedir. Türk Sinemasında oldukça önemli bir yere sahip olan Kemal Sunal filmleri ise, çekildiği dönemin sosyo kültürel yapısını, yaşam biçimini özellikle mekânsal deneyimler üzerinden okumamıza olanak veren, toplumsal içerikli çalışmalardır. Bu çalışmada Kemal Sunal’ın 1975 yapımı Şaşkın Damat filminde geçen birbirinden farklı iki konutun mekânsal özellikleri, mekânsal oluşumları, iç mekân düzenlemeleri ve düzenlemelerde kullanılan donatı elemanları kullanıcının sosyal statüsü ve kültürel düzeyi ile ilişkili olarak incelenmiştir. Konut türünün seçiminde ve oluşumunda, mekânın kullanımında, donatıların ve teknolojik eşyaların tercihinde belirleyici etkenin kullanıcının sosyo-kültürel yapısı ile birlikte ekonomik gelir seviyesi olduğu görülmüştür.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|