Bu makalede, 1921-1923 yılları arasında, Yahya Kemal’in önderliğinde yayınlanan Dergâh mecmuası, Yahya Kemal’in başta şiir estetiği olmak üzere dil, tarihi coğrafya ve medeniyet görüşleri etrafında değerlendirilmektedir. Derginin bu görüşler etrafında Yahya Kemal estetiğiyle olan münasebeti ve bu münasebetin ortaya çıkardığı gerçeklik üzerinde durulmaktadır. Kırk iki sayı boyunca dergide yayımlanan dil, sanat, edebiyat, şiir ve felsefe yazıları muhtevaları bakımından değerlendirilmekte, bu yazıların Yahya Kemal’in dil, şiir, tarih, coğrafya ve medeniyet anlayışıyla ilişkisi üzerinde durulmaktadır. Bu değerlendirmeler sonucunda, Dergâh’ın nasıl kendine has bir dil gerçekliği yarattığı, bu dil gerçekliği düzleminde nasıl bir estetik bilinç ihtiva ettiği ve bunların arkasındaki felsefi referanslar gösterilmeye çalışılmaktadır. Ayrıca Dergâh mecmuasının litografik bir mekân olarak Yahya Kemal’in dil, tarih, coğrafya ve medeniyet şemasına uygun şekilde estetik anlayışını nasıl dışsallaştırdığı ve bunu hangi epistemolojik ve ontolojik arkaplanla yaptığı üzerinde durulmaktadır. Sonuçta Yahya Kemal’in önderliğindeki Dergâh projesinin yarattığı dil düzlemiyle nasıl bir edebi ve toplumsal modernlik teklifi ihtiva ettiği ortaya konulmaya çalışılmaktadır.
In this article, from 1921 to 1923, the magazine, published under the leadership of Yahya Kemal, is evaluated around the language, historical geography and civilization views of Yahya Kemal, primarily poetic aesthetics. The magazine focuses on the relationship with Yaya Kemal's esthetics and the reality that this relationship reveals. The language, art, literature, poetry, and philosophical writings published in the magazine over the course of thirty-two editions are evaluated in terms of contemplation, focusing on the relationship of these writings with Yahya Kemal’s language, poetry, history, geography and civilization. As a result of these assessments, it is attempted to show how the magazine created a specific language reality, how a aesthetic consciousness is contained in the level of this language reality, and the philosophical references behind them. It also focuses on how Yahya Kemal, as a litographic place, exhausted his aesthetic understanding in accordance with the language, history, geography and civilization scheme and what epistemological and ontological background he did. After all, it is attempted to reveal how literary and social modernity proposals contain the language level created by the magazine project under the leadership of Yahya Kemal.
Field : Eğitim Bilimleri; Filoloji
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|