Türk Sinema tarihinde komedi filmleri önemli bir yer tutmaktadır. Sayıca üstünlükleri ve mesajları ile özel bir yere sahiptirler. Türk geleneksel sahne sanatlarında komedi türünün özellikleri görülmektedir. Komedi türünü seven geniş bir izleyici kitlesi bulunmaktadır. Geleneksel sanatlarda erkeklerin egemenliği oldukça güçlüdür. Erkeklerin espri yapmasına ya da izleyiciyi güldürmesine alışılmıştır. Kadınlar ise topluluklar karşısında komiklik yapan erkeklerin arkasında kalmışlardır. Rolleri erkeklere bağlı olarak belirlenmiştir. Sinema filmlerinde uzun yıllar bu anlayış devam etmiştir. Kadınların toplulukları güldürmesinden çok anne, eş ya da sevgili gibi sıfatlara öncelikle sahip olması beklenmiştir. Bu sıfatlara sahip olarak ikinci planda komedyen olarak kendilerini gösterebilmişlerdir. Türk sinemasında komedi türündeki filmlerde erkeklerin egemenliği uzun yıllar sürmüştür, bu durum devam da etmektedir. Bununla beraber 2010’lu yıllarda komedi filmlerinde kadın komedyenler başrollerde görülmeye başlamıştır. Daha önceki dönemlerde çok ender olarak bu durum görülmüştür. Kadın komedi yazarları ve oyuncuları artık kendilerini göstermektedirler. Komedi günümüzde erkek işi olarak algılanmaktan çıkmıştır. Bu çalışmada, Türk komedi sinemasında kadın komedyenlerin tarihine kısaca bakılmıştır. Daha sonra, 2010’lu yıllarda gişede başarılı olmuş kadın komedyenlerin başrolde olduğu dört film seçilmiştir. Seçilen filmler içerik çözümlemesi yöntemi ile analiz edilmiştir. Kadın komedyenler tarafından canlandırılmış başrol karakterlerinin genel görünümleri, zamanlarını kullanma, bulundukları mekanlar ve komediyi sağlayan özellikleri analiz edilmek istenmiştir. Elde edilen veriler ise çalışmanın sonuç kısmında yorumlanmıştır. Elde edilen verilen sonucunda incelenen kadın karakterlerin eski dönemlerdeki kadın rollerinin devamı olduğu sonucuna varılmıştır.
Türk Sinema tarihinde komedi filmleri önemli bir yer tutmaktadır. Sayıca üstünlükleri ve mesajları ile özel bir yere sahiptirler. Türk geleneksel sahne sanatlarında komedi türünün özellikleri görülmektedir. Komedi türünü seven geniş bir izleyici kitlesi bulunmaktadır. Geleneksel sanatlarda erkeklerin egemenliği oldukça güçlüdür. Erkeklerin espri yapmasına ya da izleyiciyi güldürmesine alışılmıştır. Kadınlar ise topluluklar karşısında komiklik yapan erkeklerin arkasında kalmışlardır. Rolleri erkeklere bağlı olarak belirlenmiştir. Sinema filmlerinde uzun yıllar bu anlayış devam etmiştir. Kadınların toplulukları güldürmesinden çok anne, eş ya da sevgili gibi sıfatlara öncelikle sahip olması beklenmiştir. Bu sıfatlara sahip olarak ikinci planda komedyen olarak kendilerini gösterebilmişlerdir. Türk sinemasında komedi türündeki filmlerde erkeklerin egemenliği uzun yıllar sürmüştür, bu durum devam da etmektedir. Bununla beraber 2010’lu yıllarda komedi filmlerinde kadın komedyenler başrollerde görülmeye başlamıştır. Daha önceki dönemlerde çok ender olarak bu durum görülmüştür. Kadın komedi yazarları ve oyuncuları artık kendilerini göstermektedirler. Komedi günümüzde erkek işi olarak algılanmaktan çıkmıştır. Bu çalışmada, Türk komedi sinemasında kadın komedyenlerin tarihine kısaca bakılmıştır. Daha sonra, 2010’lu yıllarda gişede başarılı olmuş kadın komedyenlerin başrolde olduğu dört film seçilmiştir. Seçilen filmler içerik çözümlemesi yöntemi ile analiz edilmiştir. Kadın komedyenler tarafından canlandırılmış başrol karakterlerinin genel görünümleri, zamanlarını kullanma, bulundukları mekanlar ve komediyi sağlayan özellikleri analiz edilmek istenmiştir. Elde edilen veriler ise çalışmanın sonuç kısmında yorumlanmıştır. Elde edilen verilen sonucunda incelenen kadın karakterlerin eski dönemlerdeki kadın rollerinin devamı olduğu sonucuna varılmıştır.
In the history of the Turkish cinema, comedy films have taken an important place. They have a special place with numerous advantages and messages. In the traditional Turkish stage art, the characteristics of the comedy genre are seen. There is a large crowd of people who love the comedy genre. The dominance of men in traditional arts is quite strong. It’s used to make men laugh or make the audience laugh. The women are behind the men who are joking in front of the communities. The roles are determined by men. This has been seen in the films for many years. It is expected that the women are more laughing than the communities that they have the preferences such as mother, wife or lover. They were able to show themselves as a comedian in the second plan. In the Turkish cinema, the domination of men in the comedy-type films has lasted for many years, and this situation continues. However, in the 2010s, female comedians began to appear in the main roles in comedian films. This has been seen very rarely in the previous period. Women's comedian writers and actors are now showing themselves. Comedy is now seen as a man’s work. In this study, a brief look at the history of female comedians in the Turkish comedy cinema. Afterwards, four films were selected in which the female comedians who succeeded in the 2010s were in the main role. The films selected were analyzed by the content analysis method. The general appearance of the main characters played by female comedians, their time use, the places they are, and the characteristics that provide comedy were asked to be analyzed. The results of the study are reflected in the results of the study. The result was found that the female characters that were studied were the continuation of the female roles in ancient periods.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|