Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 17
ALAIN ROBBE-GRILLET’NİN LABİRENTTE ROMANINDA NESNE VE KİŞİ BETİMLEMELERİNİN İŞLEVİ
2020
Dergi:  
Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute
Yazar:  
Özet:

Anlatım ile birlikte betimleme romanın iki temel kompozisyon boyutundan birisini oluşturmaktadır. Yazarlar genellikle görünür kılmak ya da dikkatleri çekmek istedikleri öğeleri ve olayları romanlarında betimleyerek okura sunmaktadırlar. Bununla birlikte betimlemelerdeki işlevsellik bir edebi ekolden diğerine veya bir yazardan diğerine değişebilmektedir. Romantik ekol yazarları için betimlemelerde temel işlev kahramanların duygularını veya tutkularını anlatma aracı olmaları iken, gerçekçi ve doğalcı yazarların yapıtlarındaki betimlemelerin temel işlevi toplumsal koşullara ve insanların durumlarına ayna tutmak olarak belirtilebilir. 1950’lerden sonra ortaya çıkan Yeni Roman Ekolü yazarlarının romanlarında ise betimlemelerin daha farklı amaçlara yönelik yapıldığı ve farklı boyutlar içerdiği görülmektedir. Bir başka deyişle romanlarda betimlemelerin doğası ve işlevleri değişmiştir. Yeni Roman Ekolü yazarları ve ekolün kuramcıları arasında yer alan Alain Robbe-Grillet romanlarında betimleme boyutuna geniş yer vermektedir. Zira ona göre, betimleme yapmaksızın sadece anlatıma dayalı bir roman yazmak, anlatıma yer vermeden betimlemeye dayalı bir roman yazmaktan çok daha güçtür. Kısaca belirtmek gerekirse romanda betimleme boyutunu önceleyen yazarlardan birisidir. Labirentte (Dans le Labyrinthe) adlı romanda Robbe-Grillet romanın başından sonuna kadar betimlemelerini sürdürmektedir. Yazar betimlemelerini romanın başında ve bir seferde yapmayıp, aynı nesne veya kişinin betimlemesini birçok kez ve parça parça sunmaktadır. Dolayısıyla aynı nesne ya da kişi hakkında durağan bir betimleme değil, değişken bir betimleme söz konusudur. Nesnenin konumu veya kişinin pozisyonu betimlemelerde odak noktasını oluşturmaktadır. Romancının yapıtında ağırlığı nesne betimlemelerine verdiği söylenebilir. Nesneleri betimlerken Robbe-Grillet onları, şekil, renk, madde gibi özellikleri ile sunmakta, ancak nesnenin kendi özelliği dışında onlara sembolik anlamlar veya işlevler yüklememeye özen göstermektedir. Durum böyle olunca, ev eşyaları ve kıyafetler yanında ağırlıklı olarak insanların günlük yaşamında pek de önem taşımayan nesneleri sıkça ve ayrıntılı olarak betimlemektedir. Kişi betimlemelerine gelince, yazar kahramanlarını aile bağları, baştan ayağa fiziksel portreleri, karakterleri, statüleri veya yaşam koşulları ile okura sunmamaya özen göstermektedir. Roman sonuna kadar bir isimden bile yoksun olarak tanıtılan kişiler, psikolojileri ya da tutkuları ile değil daha çok bilinç evrenleri ile betimlemelerde yer almaktadırlar. Kişiler ete kemiğe bürünmüş canlı kişiler olarak değil de adeta bir resmi ya da karikatürü anımsatan bir boyutta sunulmaktadır. Geleneksel romanlardaki betimlemelerde dikkat çeken kişi-nesne özdeşleşmesine de Labirentte romanında rastlanmamaktadır. Zira nesne betimlemeleri, ona sahip olan kişilerin sosyo-ekonomik koşulları üzerine herhangi bir işlevsellik içermemektedir. Robbe-Grillet’nin nesne ve kişi betimlemelerini yaparken modern gerçekçilik anlayışı doğrultusunda hareket ettiği görülmektedir.

Anahtar Kelimeler:

What and what Alain Robbe-Grillet's Labyrinth novel works
2020
Yazar:  
Özet:

In addition to the narrative, the illustration constitutes one of the two basic composition dimensions of the novel. The authors often present to the reader by describing the items and events they want to make visible or attract attention in their novels. However, the functionality of the images can vary from one literary edition to another or from one author to another. While the basic function of the descriptions for romantic ecological writers is the means of telling the feelings or passions of the heroes, the basic function of the descriptions in the works of realistic and naturalist writers can be pointed out as keeping mirrors to social conditions and the situations of people. In the novels of New Roman Ecology writers that appear after the 1950s, it is seen that the drawings are made for different purposes and contain different dimensions. In other words, the nature and function of the descriptions in the novels have changed. The novel Alain Robbe-Grillet, which is among the new Roman Ecole writers and theorists of the ecole, has a wide scale of portraits. In his opinion, writing a novel based on a narrative is much harder than writing a novel based on a narrative without making a narrative. In short, he is one of the writers who predicted the size of the picture in the novel. In the novel "Dans le Labyrinthe" Robbe-Grillet continues to describe from the beginning to the end of the novel. The author does not make his portraits at the beginning of the novel and at a time, but offers the portraits of the same object or person many times and pieces. Therefore, it is not a permanent image of the same object or person, but a variable image. The position of the object or the position of the person constitutes the focus point in the descriptions. It can be said that the weight of the novel is given to the objects of the painting. When painting the objects, Robbe-Grillet presents them with their characteristics, such as shape, color, matter, but takes care not to charge them symbolic meanings or functions other than the characteristics of the object. When this is the case, it often and in detail depicts the objects that are not much important in the daily life of people, in addition to household items and clothes. When it comes to personal images, the writer takes care not to present his heroes to the reader with family bonds, physical portraits, characters, statues or living conditions. The people presented as lacking even a name until the end of the novel, are more presented in the images with conscious universes, not with their psychology or their passions. People are presented in a size that reminds a picture or cartoon, not as living people dressed in the flesh bone. The identity of the person-object that attracts attention in the illustrations of traditional novels is not found in the labyrinth novel. Because the objects representations do not contain any functionality on the socio-economic conditions of the persons who possess it. It appears that Robbe-Grillet moves in the direction of modern realism while making the objects and the person’s descriptions.

Anahtar Kelimeler:

0
2020
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute

Alan :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 1.206
Atıf : 4.759
2023 Impact/Etki : 0.31
Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute