Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 52
 İndirme 8
Ortaçağ İslâm Dünyasında Teşhir
2020
Dergi:  
Hitit İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu çalışma bir tarihçinin bakış açısıyla Ortaçağ İslâm dünyasında teşhirin, hangi maksatlarla ve hangi durumlarda tatbik edildiği ve nasıl uygulandığı konusunu ele almaya odaklanmıştır. Bu doğrultuda teşhir ve cezasıyla alakalı kavramsal bir değerlendirmenin ardından hukukî bir ceza olarak teşhir, devlete ve kamu güvenliğine yönelik suçlarda teşhir, siyaseten teşhir, teşhir töreni ve teşhirin unsurları başlıkları altında kaynaklardan tespit edilen örnekler doğrultusunda genel bir analiz yapılacaktır. Tarih boyunca, iktidar sahiplerinin kendi iktidarlarını korumak ve tebaalarının emniyet ve huzurunu sağlamak için ellerindeki en etkili araç ceza olmuştur. Bu anlamda çalışmamızın konusunu oluşturan teşhir cezası de bunlardan biridir. Teşhir kelime olarak tanıtmak, ilan etmek, bir kişinin veya cemaatin kötülüğünü yaymak, birinin adını karalamak maksadıyla duyurmak, rezil etmek manalarına gelmektedir. Genel ve İslâm hukuk literatüründe ise suçluyu insanlar arasında dolaştırarak işlediği suçu açıklamak suretiyle utanması ve suç işlemekten vazgeçmesini sağlamak ve insanların da ondan sakınmalarını temin etmeyi ifade ettiği söylenebilir. Tanımı ve konuya dair örnekler göz önüne alındığında teşhirin aleni yani topluma mal edilen bir ceza veya yaptırım olduğunu söylemek mümkündür. Bu itibarla pratikte teşhir ile mahkûmun suçunu ilan, suçluyu tanıtıp insanları ondan uzaklaştırmak ve ibret ile suçluyu caydırmak gibi gayeler güdülmüştür. Bu özellikleriyle kadim toplumlardan modern zamanlara kadar bir ceza ve yaptırım olarak yaygın bir şekilde kullanıldığı malumumuzdur. İslâm ceza hukukunda ise ta‘zir cezaları kapsamında değerlendirilmiş olup Ortaçağ İslâm dünyasında gerek siyaset gerekse de yargı alanlarında sıkça müracaat edilen bir ceza olmuştur. Ortaçağ İslâm dünyasında Hz. Peygamber döneminden itibaren örneklerine tesadüf edilen teşhirin bireye, kamuya ve devlete yönelik kimi suç unsurları için bir ceza ve yaptırım olarak tatbik edildiği görülmektedir. Bu bağlamda Ortaçağ İslâm devletlerinde, siyaset ve ceza makamlarının bireye, devlete ve kamu güvenliğine yönelik yalancı şahitlik, hadis rivayetinde suiistimaller, iftira, Ramazan’da oruç bozma, kadın ve erkeklerin birlikte içki içmeleri, hatalı nesep bildirimi, anneye kötü muamele, namazın farzlarını bilmeme, emanete hıyanet etme, insan eti yeme, genel ahlaka aykırı davranışlar ile hanedan mensuplarının başkaldırıları, devlet adamlarının isyanları, dinî-itikadî bazı oluşumlar, memurların veya emîrlerin görevi kötüye kullanmaları, terör suçları, kamuya yönelik organize suçlar ve hırsızlık gibi fiillerde teşhiri uyguladıkları müşahede edilmektedir. Ayrıca Romanos Diogenes’in Sultan Alp Arslan’a “beni İslâm ülkelerinde teşhir edebilirsin” deyişinde olduğu gibi hem siyaseten hem de kişisel hırs ile devlet adamlarının rakiplerini veya düşmanlarını teşhir ederek bertaraf ettikleri de rastlanan bir durumdu. Bu şekilde yargı ve siyaset alanında rağbet gören bir ceza olan teşhirin, diğer ceza türlerinden farklı, bir takım kaide ve hususlara bağlı olarak gerçekleştirildiğini de belirtmek gerekir. Buna göre teşhir, öncelikle geniş bir halk kitlesi tarafından görülmesi için merkezî/kalabalık bir mekânda ve alenî olarak gerçekleştirilmeliydi. Ekseriyetle bir binek veya yüksekçe bir platformun üzerinde sergilenmekte ve bu bir tören eşliğinde yapılmaktaydı. Mahkûma eziyet etmek ve onu aşağılamak maksadıyla teşhir esnasında bir görevli tarafından tokatlanıp kırbaçlanmaktaydı Öte yandan kişiyi tahkir etmek ve hor göstermek için de bazı özel aksesuarlar ve kıyafetler hazırlanmaktaydı. Söz gelimi başlarına boncuklarla veya paçavralarla süslenmiş tartûr, kalansuva ve bornos adı verilen yün, keçe veya ipekten başlıklar takılmaktaydı. Boyunlarına, boncuktan, deriden ve kemikten yapılma gerdanlıklar asılmaktaydı. Kıyafet olarak da eteklerine tilki kuyrukları asılmış ya da boyanmış ipek veya yün cübbeler giydirilmekteydi. Hakeza teşhir sırasında yazılı veya bir görevli tarafından şifahî olarak suçun ilanı da teşhirin bir parçasıydı. Bütün bu uygulama şekilleriyle teşhirin çoğu zaman bir ta’zir cezası olarak belirlenen sınırlarının ötesinde tatbik edildiği de söylenebilir. Son olarak suç ve suçlu kamuoyuyla paylaşılıp bir anlamda toplumsallaştırıldığı için siyasi otorite veya yetki sahipleri açısından toplum nezdinde teşhirin, sonuç almada en etkili ceza yöntemi olduğunu söylemek de mümkündür. Öte yandan, bu çalışmanın teşhir özelinde, Ortaçağ İslâm dünyasında asayiş ve suçlara dair yapılan çalışmalara bir katkı olacağı kanaatindeyiz.

Anahtar Kelimeler:

The Middle Ages in the Islamic World
2020
Yazar:  
Özet:

This study focuses on the subject of the presentation in the medieval Islamic world from the perspective of a historian, with what purposes and in what circumstances it is practiced and how it is applied. In this regard, after a conceptual assessment related to the presentation and punishment, a general analysis will be carried out as a legal punishment in the presentation, in the crime against the state and public security, the presentation, the political presentation, the presentation ceremony and the elements of the presentation will be carried out according to the examples identified from the sources under the headlines. Thro history, the authorities have been the most effective means in their hands to preserve their own powers and to ensure the security and peace of their peoples. The punishment of the subject of our work is one of these. Proclamation as a word means promoting, proclaiming, spreading the evil of a person or community, proclaiming the name of someone with the intention of wrath, shame. In general and Islamic law literature, it can be said that the criminal is shameful to explain the crime he committed by circulating among people and to ensure that he stops committing the crime and that people also ensure that he avoids it. Considering the definition and examples of the subject, it is possible to say that the show is a penalty or a sanction that is paid to society. In the practice, it has been promised to declare the guilty, to identify the guilty and to remove the people from him, and to reject the guilty and the guilty. This characteristic has been widely used as a punishment and punishment from ancient societies to modern times. The Islamic penalty law has been assessed within the scope of the ta'zir penalties and has been a penalty that has been frequently treated in the Middle Ages Islamic world, whether political or judicial areas. The Middle Ages Islamic World. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The trial of the prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the trial of the prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the trial of the prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In this context, in the Middle Ages Islamic states, the political and criminal authorities have been shown to be false witnesses to the individual, the state and public security, suisms in the hadith, lies, disruption of fasting in Ramadan, women and men drinking together, misconduct, bad treatment to the mother, ignorance of the prescriptions of prayer, emanation, eating human flesh, general moral abuse and rebellion of the members of the family, the rebellion of the state men, some religious and religious formations, the misuse of officials or commands, the crime, the public organized crimes and the misconduct. Also, as Romanos Diogenes said to Sultan Alp Arslan, "You can show me in the Islamic countries," it was a situation where both political and personal ambitions and state men were removed by showing their rivals or enemies. In this way, it is also necessary to note that the demonstration, which is a punishment in the field of justice and politics, is performed depending on a set of cases and aspects, different from other types of punishment. In this way, the show should first be carried out in a central/popular place and in an area to be seen by a large crowd. It was exhibited on a riding or high platform and it was accompanied by a ceremony. At the time of the demonstration, the prisoner was shaken and scattered by a officer in order to torture and humiliate him; on the other hand, some special accessories and clothes were prepared to torture and humiliate the person. The word came to them with titles of tartura or patch, called calansuva and bornos, which were decorated with butterflies or pachavras. They had been hanging on their neck, neck, skin and bones. The clothes of the rabbits were wrapped or painted with silk or wolf cabbits. The judgment was also part of the declaration of the offence written or therapeuticly by a officer during the demonstration. With all these forms of practice, it can also be said that the demonstration is often practiced beyond the limits defined as a ta'zir punishment. Finally, it is possible to say that because the crime and the criminal is shared with the public and socialized in a sense from the point of view of the political authority or the authority holders, it is also possible to say that the presentation in the public is the most effective method of punishment in obtaining the result. On the other hand, we believe that this work will be a contribution to the work of assurance and crime in the Middle Ages Islamic world.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Hitit İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 639
Atıf : 1.707
Hitit İlahiyat Dergisi