Pozitivist paradigmaya göre metafizik inançlar temelsiz ve bilim dışıdır. Adeta peri masalından farksızdırlar. Ancak söz konusu peri masallarının dünyanın her tarafına serpiştirilmiş devasa büyüklükte sanat harikası tapınakları ve kütüphaneler dolusu yazılı külliyatları bulunmaktadır. Öyle ki eğer onları çekip almak mümkün olsa dünyadan, yeryüzünde insanlık namına şaheser kalmazdı dense abartı olmayacaktır. Ancak ne kadar ihtişamlı olursa olsunlar anlamlarını kaybetmişlerdir. Bütün bir insanlık tarihi koca bir yanılsamadan, kalıntıları da adeta “tanrıların türbeleri”nden ibarettir artık. Devasa fiziki yapılardan daha tehlike olan ise zihinlerde kalan devasa metafizik yapılardır ki, ivedilikle yıkılmaları ve yerine rasyonel yapıların inşası gerekmektedir. Bu çalışma, Aydınlanma paralelinde gelişen pozitivist rasyonalitenin serencamını ve pozitivizm gemisinin genel bir güzergahını, panoramik bir perspektifle ortaya koymayı amaçlamaktadır.
According to the positivist paradigm, metaphysical beliefs are unfounded and unknown. They are very different from the fairy tale. But there are enormous scenes of art wonderful temples and libraries filled with written scenes, which are covered throughout the world. So if it was possible to take them and take them from the world, there would be no person in the name of mankind on earth, it would not be exaggerated. But no matter how magnificent they are, they have lost their meaning. The whole history of mankind, without a big mistake, is now just the “turbals of the gods” and its remains. What is more dangerous than the giant physical structures are the giant metaphysical structures left in the minds, which need to be destroyed by the devastation and instead to build rational structures. This study aims to reveal the sensation of the positivist rationality that develops in the Parallel of Enlightenment and the general path of the positivism ship, in a panoramic perspective.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|