Fıkıh usûlünde Kelam ilmiyle etkileşim içerisinde şekillenen illet teorisi, aynı mezhep içerisinde dahi yeknesak bir yapıya sahip değildir. Hicri 5. asırda Debûsî’nin teorik çerçevesini kurduğu, Serahsî ve Pezdevî’nin eserleri ile olgunlaşan Hanefî illet teorisi, zaman zaman mezhep içi ihtilafa konu olmuş ve tenkit edilmiştir. Bu eleştiriler, fıkıh usûlünün kelâmî öncüllerle alakasını kurmaya çalışan ve Mâtürîdîliği itikadî mezhep olarak benimsemiş Semerkant ulemasında daha belirgindir. Sözü edilen ihtilaflar, illet-hüküm ilişkisi hususundaki yaklaşım farklılığından kaynaklanmakta ve sahih bir kıyas işlemi için gerekli olan şartlara yansımaktadır. Fukahâ metoduna göre eser vermiş Hanefî usûlcülerin sahih bir kıyas işlemi için gerekli gördükleri şartlardan biri olan “asıldaki vasfın müte‘addî oluşu” bunlardandır. Bu şart aynı zamanda müstenbat illetin işlevini ifade etmektedir. Zira onlar için kıyas ile ta‘lîl aynı şeydir. Bu nedenle, Hanefî usûlcülerin geneline göre asıla özgü vasıflar ile ta‘lîlde bulunmak caiz değildir. Buna karşılık Alâeddin es-Semerkandî ve Lâmişî gibi usûlcülere göre bu nitelikte vasıflar ile ta‘lîlde bulunmak câizdir. Bu makalenin amacı mezkûr ihtilafın dayandığı hususları tespit ve tahlil etmektir. Bunun için metinler arası mukayese yöntemi kullanılacaktır.
The theory that is formed in the interaction with Kelam knowledge in the Fukıh process does not have a structural structure even within the same philosophy. In the 5th century, the theory of Hanefî illet, which established the theoretical framework of Debüî, which was mature with the works of Serahî and Pezdevî, was sometimes the subject of disputes in the religious. These criticisms are clearer in the sequel of the fighters who seek to establish a relationship with the words of the predecessor and who accepted the Maturity as a religious religion. The alleged disputes arise from the differences in approach to the law-rule relationship and reflect the conditions necessary for a true comparison process. This is the way of the people of the world who have seen the truth, the truth, the truth, the truth, the truth, the truth. This condition also refers to the function of the mushroom. The same thing is for them as the same thing is for them. Therefore, it is not possible to find the people who are in the midst of the covenant with the people who are in the midst of the covenant. This is the case of the people who are like the people who are like the people who are like the people who are like the people who are like the people who are like the people who are like the people. The purpose of this article is to identify and evaluate the facts on which the mosquito is based. For this purpose, the method of comparison between the texts will be used.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|