User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 5
 Views 219
 Downloands 31
 Audio Listening 1
Doğa, İnsan ve Sanat Birlikteliği
2020
Journal:  
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)
Author:  
Abstract:

Doğa; insan ve sanattan çok daha önceleri vardı. Ancak insanın da bir doğa ürünü ve varlık olduğu düşünüldüğünde, belki de doğa için olumlu ya da olumsuz en büyük etkilere yine insanın neden olabileceğini düşünmeliyiz. Çünkü doğanın sunduğu zenginlik, insanoğlunun tarihsel sürecinde doğayı algılamasına, kendisine yararlı olacak tüm kaynakları çekip almasına zemin hazırlamıştır. İnsanlaştırılmış ve sanatın nesnesi olmuş doğa, “gerçek” ya da “doğanın tümü” anlamına da gelmemektedir. Doğa varlığına, insanın kendisini ve toplumu katmış olması, insan ve doğa arasında ‘varlık’ kavramının birçok kez incelenmesine olanak sağlamış, Gueyu ve John Ruskin gibi sanat düşünürleri tarafından da, doğa varlığının oluşumu olarak görülmüştür. Ele alınan sanat insanî bir olguya dönüştüğünde, insanın kendinden yansıttığı ve yine kendi içinde barındırdığı ‘varlık’ kavramı anlamını bozmaz. Sanatçı doğayı gözlemlerken, onu anlamadaki sezgi ve düşüncesi ‘güzellik’ kavramının ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Sanatçı artık doğanın etkisindedir ve onu ölçümlemekten vazgeçme gücünü kendinde bulabilmektedir. Sanatta ortaya çıkan her yeni akım da, doğa anlamında yeni bir anlayış ve yeni bir yorumdur. Doğanın güzel bir varlık olduğu, bu güzelliğin sanata örnek olduğu ve onu değiştirmenin gereksiz olduğu düşüncesi natüralist anlayışın temelini oluşturmaktadır. O halde doğa, vazgeçilemeyen bir varlık olarak her daim insanla birliktedir. Birbirinden asla kopamayan bu iki varlık bir yaratı sürecinin başlangıç ve bitişinde etkilidirler. Doğanın sundukları karşısında insanla başlayan sanatsal yaratı, doğanın kalıcılık ya da yok edicilik anlamındaki güçlü etkisiyle yerini belirler. Ortaya çıkan yapıt ya tamamen doğanın yok ediciliğine direnecek ya da bu gerçeğe boyun eğecektir. Sonuç olarak; doğa, insan ve sanat arasındaki ilişki, temeli doğaya dayanan, insanla şekillenen ve sanatla var olan anlamlar bütünüdür.

Keywords:

Nature, Humanity and Art
2020
Author:  
Abstract:

Nature was much earlier than humanity and art. But when we consider that man is also a product and being of nature, we must think that the greatest positive or negative effects on nature can be caused by man again. For the wealth of nature has prepared the ground for mankind to perceive nature in the historical process, to draw and obtain all the resources that will be useful to him. The humanized and object of art nature does not mean “real” or “the whole of nature”. The fact that man has joined himself and society to the existence of nature has allowed the concept of ‘existence’ between man and nature to be studied many times, and it has also been seen by art thinkers like Gueyu and John Ruskin as the formation of the existence of nature. When the captured art becomes a human fact, it does not disrupt the meaning of the concept of 'existence' which man reflects from himself and is again in himself. When the artist observes nature, his intuition and thought in understanding it makes it possible for the concept of "beauty" to emerge. The artist is now under the influence of nature and can find in himself the power to give up measuring it. Every new flow that emerges in art is a new understanding and a new interpretation in the sense of nature. The idea that nature is a beautiful being, that beauty is an example of art and that it is unnecessary to change it is the basis of naturalist understanding. And the nature is always with man as an untouchable being. These two beings, which are never separated from each other, are effective at the beginning and end of a creation process. The artistic creation, which begins with man in front of what nature offers, determines its place by the strong effect of nature in the sense of durability or destruction. The creation that emerges will either resist completely to the destruction of nature or submit to this truth. As a result, the relationship between nature, man and art is the whole of the meanings that are based on nature, formed with man and existed with art.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles












SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 3.460
Cite : 2.625
2023 Impact : 0.028
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)